Nem sikerül a fogyás? Ez a 10 dolog állhat a hátterében

Fotó: lira_n4 / Twenty20

Czinder Tímea

2022. január 23. - 22:10

A szervezet bonyolult rendszer, és ha az egyensúly felborul, könnyen felszaladhat néhány kiló, amelytől aztán nehéz megszabadulni. Néha azonban elegendő csupán felülvizsgálni szokásainkat, és máris megindul a súlyvesztés.

Sokan egész életükben küzdenek a kilókkal, mégsem sikerül tőlük megszabadulni. A másik eset, amikor sikerül, de csak átmenetileg, később pedig még több párnácska jelenik meg a kritikus helyeken, mint amennyit korábban leadtunk.

A legtöbb diétázó ilyenkor dühöng, és feladja a harcot, amelyet látszólag nem nyerhet meg, pedig sokszor elegendő csupán néhány szokáson változtatni az áhított cél érdekében. Lássuk, melyek a leggyakoribb hibák, amelyek megnehezítik az álomalak felé vezető utat!

1. Ülő életmód

A számítógép előtt végzett munka nem könnyíti megy a fogyókúrát, hiszen hiába a napi edzés, ettől még ez ülő életmódnak számít. A megoldás a járkálás lehet: ha nem kell okvetlen asztal mellett ülni, frissítsük fel tagjainkat állással vagy sétálással. A pedométer is hasznos lehet, napi tízezer megtett lépés egyszerű módja a kalóriaégetésnek.

2. Túl nagy adag étel

A legtöbben hajlamosak teleszedni a tányérjukat finom falatokkal, és akkor sem állnak le az evéssel, ha kevesebb is elég lenne. A kutatások szerint amíg a kisebb adatok kalóriatartalmát aggályosan számon tartjuk, addig a nagyobb adagokkal nagyvonalúbban bánunk.

A megoldás a tápanyag-táblázat lehet, amelynek segítségével ellenőrizhetjük az ételek kalóriatartalmát. Ezt a módszert néhány hétig érdemes alkalmazni, hogy rögzüljön, mennyi energiát is viszünk be az egyes ételtípusokkal. Húsz százalékkal kevesebb étel egy idő után komoly változást okozhat a derékbőséget illetően.

3. Rossz beidegződések

Akkor is akadhatnak káros szokásaink, ha meggyőződésünk szerint egészséges étrendet követünk. A napi rutinból kitörve azonban sokan hajlamosak túlságosan elengedni magukat, például egy hétvégi program esetén. Ezek a lazaság feleslegessé teheti akár az egész heti szigorú önkontrollt. A megoldást az olyan telefonos alkalmazások jelenthetik, amelyek rávilágítanak az életmódbeli szokások gyengepontjaira.

4. Inzulinrezisztencia

Egészségügyi problémák is állhatnak a sikertelenség mögött, leggyakrabban például az inzulinrezisztencia. Amennyiben minden erőfeszítés és egészséges étrend ellenére sem sikerül 8-10 kilogrammtól megszabadulnunk, felmerül az IR vagy metabolikus szindróma problémája. Az inzulinrezisztencia miatt a szervezet több energiát tárol zsírok formájában, mint amennyit eléget.

Szerencsére létezik étrendi javaslat az IR betegek számára, így a fogyás nem lehetetlen alacsony szénhidráttartalmú diétával, valamint megfelelő mennyiségű mozgással. A diéta elég szigorú, de 2-8 hétnél tovább általában nem szükséges alkalmazni, mert helyreáll a szervezet megfelelő működése.

5. Túlságosan feszített program

A túl nagy aktivitás éhséget produkál, ezért okosan kell kitalálni, hogyan tervezzük a programunkat. Ha a napot kétórás edzéssel kezdjük, majd egész nap egyéb feladatainkat intézzük, a fokozódó energiaigény miatt hajlamosak vagyunk túl sokat enni. A megoldás a szoros program lazítása: ha az erős edzésről könnyebb mozgásformára, például sétára, kocogásra váltunk, beindulhat a súlyvesztés.

6. A rágás hiánya

Nem mindig sikerül elég időt fordítani az étkezésre, a sietve bekapkodott falatok viszont nem segítik a diétát. Az agynak időre van szüksége, hogy jelet küldjön, jóllaktunk, így túl gyors étkezés során túlehetjük magunkat. A megoldás a tudatosan lassú evés, ami legkönnyebben úgy kivitelezhető, ha számoljuk, hányszor rágjuk meg az ételt. Ha minden falatot hússzor megrágunk, az lassítja az evést, nem beszélve arról, hogy az emésztést is könnyíti.

7. Alváshiány

Napjainkban szinte senki sem alszik eleget, vagy az alvás minősége nem megfelelő. Márpedig a test cirkadián ritmusa az étkezés és alvás közben termelt hormonoktól függ, így a napirend megtervezése és betartása fontos lépés lehet az életmódunk rendezése felé. Feküdjünk le minden nap időben, és próbáljunk ugyanakkor kelni!

8. Túl szigorú diéta

Ha túl sok finom falatot vonunk meg magunktól, egy idő után nagy lesz a csábítás, ami túlevés forrásává válhat. A megoldás, ha nem iktatjuk ki teljesen a diéta szempontjából előnytelen ételeket, de csak alkalmanként fogyasztjuk ezeket. Hatásos lehet a „hagyd későbbre” elv is, ami kicsit becsapja az agyat, mégsem zárja ki az ételt, így megszűnik a múlhatatlan sóvárgás valami után.

9. Unalmas diéta

Nem csak a pszichés sóvárgás lehet erős, az egyhangú, unalmas étrend során a szervezet is jelezhet mikrotápanyag-hiányt. Egészségünk megőrzése érdekében kerüljük az egyoldalú étrendet, és fogyasszunk néha új ételeket. Az új ízek az édesség és kevésbé egészséges ételek utáni vágyat is csökkentik.

10. Összetétel

Jól hangzik az ételekre nyomtatott reklámszöveg, amelyek a termék egészséges összetevőiről számolnak be, mindez azonban semmit sem ér, ha mellette egy sor káros adalékanyag is megbújik benne. A megoldás, ha mindig figyeljük a címkék apróbetűs szövegét, és törekszünk a valóban egészséges összetételű ételek fogyasztására.

A cikk az Egészségkalauz írása alapján került összeállításra.