Vajon az elektromos autók használatával megmaradna a mostani tiszta levegő?

not image

Nagy Noel

2020. május 11. - 07:04

A koronavírus járvány több szempontból is teljesen felborította a mindennapi életünket.

Egy dolog szempontjából azonban mindenképpen pozitív folyamat indult el, még ha csak ideiglenesen is, ez pedig nem más, minthogy nagyon sokat javult a környezetünk. Több tanulmány is szólt már arról, hogy a vizek kitisztultak, az élet megélénkült a vadonban, mindennek tetejébe pedig műholdas fotók is jelzik számunkra, hogy sokkal jobb minőségű levegőt lélegezhetünk be a karantén miatt.

A szatellit képek és a személyes tapasztalatok egyaránt arról számolnak be, hogy Európa és az Egyesült Államok városi részein hatalmasat javult a levegő minősége annak következtében, hogy kevesebb autó jár a városban.

Példának okáért Fred Lambert, az Electrek főszerkesztője a következő jelentést írta lakóhelyéről, Kaliforniáról:

„Sokkal jobb a kilátás a hátsó kertünkben, akár több mérföldnyire is el lehet látni. Eddig csak egy-két nap láthattunk el a San Gabriel hegyekig, és csak akkor, amikor az esőzések miatt a Los Angeles-i szmog egy kicsit szétoszlott. Most, hogy nagyobb esőzések voltak, és kevesebb autó jár az utakon, még ennél is messzebbre ellátunk, akár a Cucamonga csúcsig is, ami egy jó 50 mérföldnyire lehet tőlünk”

Lambert saját tapasztalatait az adatok is kezdik alátámasztani, ugyanis több műholdas kép is megmutatta, hogy a karantén előtti időszakhoz képest jelentősen csökkent a nitrogéndioxid mennyisége a levegőben.

A COVID-19 krízis alatt gyűjtött adatok rendkívül hasznosak lehetnek majd a tudósok számára, hogy egy nagyobb és tisztább képet vázoljanak fel arról, hogy az emberi tevékenység miként befolyásolja a klímaváltozást a különböző régiókban.

Több városban, köztük Brüsszelben, Párizsban, Madridban, Milánóban és Frankfurtban is azt láthatjuk, hogy csökkent a nitrogéndioxid szint a levegőben. A felvételeket, amiket az Európai Űrügynökség hozott nyilvánosságra, egy európai közösségi egészségügyi non-profit, az EPHA elemezte, és ők voltak azok is, akik felismerték, hogy csökkenőben van a nitrogéndioxid mennyisége a levegőben.

A nitrogéndioxid azért veszélyes, mert nagyban megnöveli a légúti betegségek és a rák kockázatát, szóval ennek csökkenő mennyisége mindenképpen jó jel a jövőnkre nézve. Lambert szerint, ha abból indulunk ki, hogy ez a csökkenés annak köszönhető, hogy kevesebb benzines autót látni az utakon, akkor jól demonstrálja azt is, hogy milyen kritikus fontosságú lenne az átállás az elektromos autókra.

Lambert szerint, ha a világ mostanra már átállt volna az elektromos járművek használatára, akkor mindig ilyen fantasztikus lenne a levegő minősége. Habár még messze vagyunk ennek a célnak a megvalósításától, bízhatunk benne, hogy ezek az adatok is meggyőzik az embereket, hogy ha jobb minőségű levegőt akarnak belélegezni, kötelező lesz átállni a környezetbarát autókra.

Bár az Electrec főszerkesztőjének eszmefuttatásában van logika, arról sem szabad megfeledkezni, hogy a levegőben terjengő károsanyagok szintjének csökkenése nagyrészt inkább az elmúlt hónapokban elrendelt gyárbezárásoknak volt köszönhető.

Eközben Brazíliában a koronavírus mellett az erdőirtás is komoly gondot jelent:

https://liner.hu/amig-a-virusra-figyelunk-az-amazonasi-erdoirtas-megugrott/