Kevesebb termék és magasabb árak várnak ránk karácsonykor

A kolozsvári karácsonyi vásár 2019. december 8-án. MTI/Kiss Gábor
not image

Nagy Noel

2021. október 25. - 15:47

Idén karácsonykor fogjuk igazán megtapasztalni, hogy milyen negatív hatást hozott a globális gazdaságnak a koronavírus-járvány.

Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója a Népszavának nyilatkozva fejtette ki, hogy számos népszerű termékkategóriában várhatóan szűkebb kínálatra és magasabb árakra kell számítani az idei karácsonyi szezonban.

Meglátása szerint ez főként a pandémia továbbgyűrűző, egész világgazdaságot érintő hatásainak köszönhető, mint a gyártási kapacitások szűkülése és a szállítmányozási, logisztikai problémák. Ezek miatt ugyanis számos termék kisebb számban és lassabban jut majd el Európába.

Madar kitért arra is, hogy a globális chiphiány ugyanazt a tendenciát rajzolta ki a szórakoztatóelektronikai termékek és az autóipar terén: a drágább termékekre tartogatják a chipeket, mert ezeket nagyobb haszonnal lehet eladni.

„A drágább termékekből emiatt szélesebb, az olcsóbbakból pedig szűkebb a kínálat, ami eleve egy erőteljes drágulás érzetét kelti a vásárlókban”

emelte ki.

Madar szerint erre rakódik még rá a forint/euró árfolyamának romló tendenciája, mert így egyes elektronikai termékek, mint telefonok és lapotok esetében 20-30 százalékkal kell akár többet fizetni a karácsonyi időszakban.

A vezető tanácsadó szerint az idei Black Friday sem lesz olyan léptékű, mint a korábbiakban, ugyanis a kereskedők csak olyan termékekre fognak merni akciókat hirdetni, amelyek már most készleten vannak, ez pedig egy szűkebb és drágább termékkör.

A GKI Digital belső felmérése viszont azt mutatja, hogy a legnépszerűbb termékeknek a szórakoztatóelektronikai eszközök tekinthetők, amelyeket a ruházati termékek és a játékok követnek, utóbbinál pedig már érezni lehet majd a szállítmányozási gondok hatásait.

Madar szerint a bútoroknál és az egyéb lakásfelszerelési termékeknél is érezhető lesz a kínálat szűkülése, viszont üres polcokra nem érdemes számítani. Ez pedig elsősorban azokat fogja érinteni érzékenyen, akiknek egyébként is szűkebb a pénztárcája.

„Akiknek viszont behatároltabbak az anyagi keretei, azok könnyen azzal szembesülhetnek, hogy az átaluk megfizethető kategóriában nem találnak semmit. Az idei ajándékok beszerzését ezért most nem jó ötlet az utolsó pillanatra hagyni”

Madar hangsúlyozta, hogy a vásárlói kedv jelenleg érezhetően erőteljesebb, mint a tavalyi év során, így az ünnepi szezonban várhatóan többet fognak költekezni a vásárlók. Ebben benne van a drágulás is, de a vevők is alapvetően nagyobb költségekkel számolnak.

Madar Norbert kitért arra is, hogy a nyugdíjprémium, valamint a családi SZJA-visszatérítés várhatóan nagyobbra fogja nyitni a pénztárcákat, előbbi pedig már novemberre meg is fog érkezni. Az áruhiteleket is ezért bátrabban fogják megvenni az emberek, valamint hamarabb fognak a megtakarításaikhoz is hozzányúlni.