Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

ÉLŐ

Clouds
Budapest 21
Dollár
355,71 Ft
Euró
386,98 Ft
Font
451,92 Ft
Bitcoin
66,937 $

Új útvonalat tervezett Ázsiába a Finnair, miután az orosz légteret lezárták

A felszálló gépek most Oroszország helyett észak felé veszik az irányt, és átkelnek a sarkon és Alaszkán.

...svg content...Fotó: oliver.pylvanen / Twenty20
Külföld

Czinder Tímea

Szerkesztő

Az Oroszország és Ukrajna között fennálló konfliktus a légiforgalmat is érintette, az orosz légteret ugyanis egyes nemzetközi – köztük sok európai – légitársaság előtt lezárták, arra kényszerítve őket, hogy alternatív útvonalakat keressenek. Egyes járatok esetén – például az Európát és Délkelet-Ázsiát összekötő vonalakon – ez különösen problematikus, mivel a világ legnagyobb országa, Oroszország épp a kettő között fekszik.

Az invázió előtt a Finnair Helsinkiből Tokióba tartó járata felszállás után a szomszédos Oroszország légterébe kanyarodott, hogy ott 3 000 mérföldet haladjon, majd Kína felett is megtett körülbelül 1 000 mérföldet, és újra belépett az orosz légtérbe Vlagyivosztoktól északra. Végül átrepült a Japán-tenger felett, és délre fordult a Narita repülőtér felé. Az 5 000 mérföldes út átlagosan 9 órát vett igénybe. Soron kívül Pünkösd: vasárnap és hétfőn is zárva lesznek az üzletek

Az utolsó ilyen járat február 26-án indult útnak, másnap ugyanis Oroszország megtiltotta Finnországnak, hogy használja a légterét, így ideiglenesen törölni kellett a legtöbb ázsiai célállomást, köztük Dél-Koreát, Szingapúrt és Thaiföldet.

Addigra azonban a légitársaság tervezői már két hete megkezdték az első számításokat egy alternatív útvonal kidolgozásához, a választás pedig egy az Északi-sark felett átvezető útvonalra esett. A felszálló gépek most ahelyett, hogy Oroszország felé fordulnának, észak felé veszik az irányt, és átkelnek a sarkon és Alaszkán.

Ezután a Csendes-óceán felett repülve Japán felé kanyarodnak, elkerülve az orosz légteret. A körülbelül 8 000 mérföldes új irány több mint 13 órát vesz igénybe, és 40 százalékkal több üzemanyagot fogyaszt. Miután az áttervezés megtörtént, március 9-én már fel is szállhatott az első járat Japánba.

A gyors megoldás kidolgozását a légitársaság saját repüléstervező rendszere tette lehetővé, amely módosítás esetén segít kiszámítani az alternatív útvonalakat. Ezután az operatív repülési terv kidolgozása következik, amely tájékoztatja a személyzetet az új irányról, a szükséges üzemanyag mennyiségéről, a gép súlyáról és más információkról.

A következő lépés a repülési költségek becslése az üzemanyag-fogyasztási adatok és navigációs díjak alapján, majd a terep ellenőrzése következik, amely során megvizsgálják, nem igényel-e különleges tervezést a magasság az útvonal bármely pontján – számolt be a CNN.

Az útvonal jóváhagyását követően a hangsúly a repülőgép felszerelésére, valamint a kapcsolódó folyamatokra és előírásokra helyeződik; az Északi-sark felett átvezető útvonalhoz kérvényeznie kellett az ETOPS szabály módosítását, hogy a Japánba repülő Airbusok öt órányira is eltávolodhassanak a legközelebbi repülőtértől, miközben továbbra is megfelelnek a nemzetközi protokollnak.

Az új útvonal egyébként nem teljesen új a Finnair számára, mivel Oroszország és Finnország csak 2 évvel a Szovjetunió felbomlása után, 1994-ben kötött megállapodást a légtér használatáról. Előtte – mint a legtöbb európai légitársaság – egyáltalán nem repült a Szovjetunió felett, hanem az Északi-sarkon és Alaszkán át közlekedtek járatai.

Nem szeretik a fiatalok, ha az influenszerek politizálnak

Egy friss felmérés szerint a magyar fiatalok többsége nem különösebben vevő az influenszerek politikai állásfoglalására.