Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

ÉLŐ

Clouds
Budapest 21
Dollár
355,71 Ft
Euró
386,98 Ft
Font
451,92 Ft
Bitcoin
67,052 $

Meghibásodás miatt visszatért a kikötőbe a Mayflower útját bejáró, AI által vezérelt robothajó

A személyzet nélküli hajót arra tervezték, hogy megtegye a Mayflower útvonalát, mellyel 400 évvel ezelőtt szelték át az Atlanti-óceánt.

...svg content...Twiiter/Oliver Dickinson/Promare
Külföld

Kulcsár Péter

Szerkesztő

A Mayflower Autonomous Ship (MAS) névre keresztelt robotkatamarán kedden kezdte meg több mint 5 630 kilométeres útját Plymouth kikötőjéből, hogy később az amerikai Massachusetts államban érjen partot.

A projekt vezetői hamar észrevették, hogy apró, ám annál jelentősebb technikai gond adódott a hajóval, ezért ahelyett, hogy folytatták volna a küldetést, visszahívták Plymouthba. Soron kívül Verőcei halálos hajóbaleset: felvételek a kutatásról az eltűntek után

Ha minden az előzetes tervek szerint alakult volna, akkor nagyjából három hét alatt teljesítette volna az utat. A hajó egyébként 20 m/h-ás átlagsebesség elérésére képes, és lényegében magától mozog, ugyanis a fedélzetére épített számítógépnek köszönhetően valós időben kiértékeli a helyzetet a feltelepített algoritmus – adta hírül a BBC.

A projekt igazgatója, Brett Phaneuf a brit közmédia felkeresésére elmondta, kisebb problémát fedeztek fel a katamaránon, ezért biztonsági okokból inkább visszatérítették az Atlanti-óceánból, ám nem adták fel, és az egység a javítási munkálatok után ismét vízre szállhat.

A mesterséges intelligenciához köthető szoftverek és hardverek nem sérültek, így semmi akadálya sincs annak, hogy folytatódjon a kaland, ami nemcsak puszta szórakozás lesz, hanem hasznot is hajthat a tengerbiológusoknak és a környezetvédő szakembereknek, mivel a MAS-ra felszerelt szenzorokkal megvizsgálható az óceán felszíne alatt húzódó élővilág állapota, valamint az is, hogy milyen mértékben van tele ez a régió műanyaghulladékkal.

Az eredeti, 30 méter hosszú Mayflower egy három árbócos, fából készült gálya volt, ami mindössze három csomóval, vagyis 6 km/h-val mozgott. A hajó 1620-ban 102 utassal a fedélzetén több mint két hónap alatt teljesítette azt a távot, amit az AI által vezérelt katamaránnal 14 napon belül meg szeretnének tenni.