Pénztárca nélkül, sokszor felelőtlenül költekezik a magyar Z generáció

Twenty20
not image

Kulcsár Péter

2021. július 27. - 10:48

Az 1995 és 2009 között született nemzedék tagjainak fiatalabbik fele még iskolapadokban ül, az idősebben viszont már kint vannak a munkapiacon, ám nem éppen úgy teljesítenek, ahogyan elődeik tették.

Az ATV hírportál riportjából kiderült, a Z generációhoz tartozó demográfiai csoport meghaladja elődeik számát, az Y generációhoz képest a világ teljes lakosságának 32 százalékáról beszélhetünk.

A nemzedék tagjai már beleszülettek az internet uralta világba, így a pénzügyi információkat is könnyebben szerzik meg, számukra viszonyítási alap az online világ, ezért az ügyfélélményt digitális innovációval lehet esetükben biztosítani.

Gerhard Schulze generációs szakértő már 1992-ben megírta Élménytársadalom – a jelenkor kultúrszociológiája című könyvét az élményéhség jelenségét bemutatva, és annak túlburjánzását előre jelezve. Mint írja, a lehetőségek fokozódása magával hozza az életfelfogások változását is:

A jelenlegi helyzetet szerencsésebb döntési örvényként, mintsem döntési kényszerként jellemezni. Hogy bekapcsoljuk-e a rádiót vagy sem, nem kényszerítő erejű szükséglet; az x–edik pár cipő megvásárlása sem elkerülhetetlen; az éppen elkészült könyvet talán soha, senki nem olvassa el; elmegyünk az étterembe, bár éppen az imént vacsoráztunk. Nem fontos, mégis kiválasztjuk ezt, megcsináljuk azt, amarra haladóban még sort kerítünk valamire, emezt egészen kedves dolognak találjuk és megszerezzük. Nem kell döntéseket hoznunk, mégis döntünk, hasonlóan ahhoz az emberhez, aki jóllakott ugyan, mégis önfeledten nekilát egy egész fagylalttortának.”

A tinédzserek, valamint a húszas éveik elején járó fiatalok nem fogyasztói robotok, ugyanis kerülik a felhalmozódást, helyette tudatosan, célzottan vásárolnak, minden információnak utánanéznek, és elolvassák az adott termékekről írt véleményeket.

A Z generáció tagjainak 74 százaléka mindig figyeli a különböző akciókat és ajánlatokat, 77 százaléka pedig ellenőrzi, hogy a termék hol kapható a legolcsóbban, és ez az üzlet mennyire megbízható.

Gyakori, hogy nem beilleszkedni szeretnének egy adott cuccal, ruhadarabbal a kortársaik közé, hanem kitűnni. Bár a kamaszok egyik életkori sajátossága a kortárscsoportba való beilleszkedés, mégis sokan vannak, akik a „a ne lógj ki a sorból” jelmondat helyett, a „ne légy szürke” individualizmust erősítő felhívását választják vásárlásaikkal is. Ilyen hátszéllel kapott új erőre a vintage és a retró stílus a Z generációs – főként Instagram online boltokon és influenszereken keresztül – elterjedt second hand divatjában, ahol a fast fashion és a méregdrága márkájú, úgynevezett hype­beast cuccok helyett egyedi darabokat is találnak – írta a lap.