Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
362,64 Ft
Euró
389,25 Ft
Font
454,93 Ft
Bitcoin
59,038 $

Londonban AI jelzi előre, ki hajlamos a bliccelésre

A brit tömegközlekedésben új fegyvert vetettek be a bliccelők ellen.

Fotó: Depositphotos
Technológia

Borbély Fanni

Szerkesztő

Az Infostart értesülései szerint noha Londonban szinte mindenhol megtalálhatók az elektromos kapuk, sokakat még ez sem akadályoz meg abban, hogy jegy nélkül vegyék igénybe a metrót. Ezt megelégelve lépett most a londoni tömegközlekedés, s bevezetik a mesterséges intelligenciával működő rendszert.

A külvárosi közlekedési csomóponton, Willesden Green állomáson már kipróbálták az algoritmust, mely képes azonosítani a kapukon fizetés nélküli áthaladásra hajlamos utasokat: a Transport for London (TfL), a londoni közlekedési cégeket összefogó vállalat közlése szerint rövidesen kiterjeszthetik a kísérletet, miután az AI-szoftvert sikeresen összekapcsolták az állomások kamerahálózatával. Soron kívül Némi csapadékra van kilátás pénteken, de akár 27 fok is lehet napközben

Érdekesség, hogy London már így is az egyik legtöbb kamerával felszerelt város a világon, így aligha lehet elhaladni úgy egy kamera előtt, hogy az ne rögzítené mozgásunkat. Ugyanakkor ennek kapcsán gyakorta merül fel az aggodalom a személyiségi jogok védelme miatt, és a TfL is hasonló kérdéseket kapott új rendszere működése kapcsán.

A TfL a személyiségi jogok védelme kapcsán felmerült aggályok esetében azonban hangsúlyozta, nem konkrét személyeket azonosító, arcfelismerő rendszerként használják, hanem a mozgási sémák alapján azonosítják a potenciális bliccelőket. Siwan Hayward, a TfL biztonsági, rendészeti és végrehajtási igazgatója elárulta, az algoritmus képes volt felismerni „a kapu vonalában történt potyázási kísérleteket”.

Az adatokat összesítve pedig a TfL arra a következtetésre jutott, hogy az érvényes jegy nélkül utazók évi 130 millió font, átszámítva mintegy 57,6 milliárd forint veszteséget produkálnak a TfL-nek; vagyis az utazások közel 4 százalékáért nem fizetnek az utasok Londonban. Arról azonban egyelőre nem kívánt beszélni a TfL, hogy pontosan mit figyel meg új rendszere az átengedő kapuknál, és arról sem közölt pontos részleteket, hogy milyen adatokat gyűjt és elemez az algoritmus.