Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
359,84 Ft
Euró
387,72 Ft
Font
450,63 Ft
Bitcoin
61,034 $

Drága lett a tengeri áruszállítás, a negatív behatás az élelmiszerek árán is megérződhet

A tengeri szállítmányozás díja extrém módon megemelkedett, amíg tavaly nyáron egy konténer elszállítása 3 ezer dollárba került, ma már 20 ezer dollárba is kerülhet.

Unsplash
Külföld

Kulcsár Péter

Szerkesztő
TÉMÁK

A fuvardíj-emelkedés először az alacsony hozzáadott értékű árukra gyakorolt kedvezőtlen hatást, amelyeknél kicsi az árrés (pl.: hűtőgépek). Manapság azonban már erősen kihat a jelentős hozzáadott értékű áruk szállítására is – írta az MTI.

Ez az extrém növekedés az úgynevezett „bullwhip-effect-tel”, azaz ostorcsapás-hatással magyarázható. Az angol kifejezés a végső fogyasztótól távolodva, az erőteljesen változó kereslet által az ellátási láncra gyakorolt növekvő nyomásra utal – magyarázta Henrik Gergely az iBanFirst számlamenedzsere. Soron kívül 300-ra emelkedett az afganisztáni áradások halálos áldozatainak száma

Jelen esetben a vállalatok csökkentették a megrendeléseiket a pandémia alatt, a beszállítókra pedig ez hatványozottabban volt érvényes. A helyzetet még súlyosbították a kikötőkben kialakult, korábban nem tapasztalt torlódások, illetve az olyan akut közlekedési problémák, mint a 2021. március végén történt eset, amikor a Szuezi-csatorna bedugult és sok konténer nem tudott eljutni a rendeltetési helyére.

Részlegesen fennakadás tapasztalható az ellátási láncban 2021 január óta, azaz a Brexit óta, ez a megállapítás azonban kizárólag nagyon speciális áruk esetében igaz, például az autóvilágításhoz szükséges alkatrészeknél.

Az új vámszabályok és jogszabályok miatt előfordul, hogy néhány nap helyett három hetet kell várni egy Egyesült Királyságból érkező árura. Ugyanakkor csak helyi szinten lehet tapasztalni ezeket a problémákat és a bullwhip-hatáshoz képest igen elenyésző negatív hatást gyakorolnak az ellátási láncra.

A szakértők egyetértenek abban, hogy még korántsem értek véget a világ ellátási láncaival kapcsolatos feszültségek. Az sem zárható ki, hogy a pandémia a jövőben további fennakadásokat okoz.

Egy hónapja, 2021 júniusában Kína például úgy döntött, hogy a Covid-megbetegedések miatt ideiglenesen bezárja a világ harmadik legnagyobb konténertermináljaként számon tartott sencseni bázist, ez pedig több hetes késéshez vezetett a szállítmányozásban, így tovább emelkedtek az Európába és az Amerikai Egyesült Államokba irányuló szállítás költségei. Ez azt jelenti, hogy a tengeri áruszállítás megfizethetetlenül magas díja az elkövetkezendő hónapokban is komoly nehézséget jelent a vállalatoknak.

Az árrobbanás az inflációs nyomásra is kedvezőtlenül hat, amely szintén komoly terheket ró a vállalatokra a gazdasági újranyitás szakaszában. Így 2021 év vége, vagy inkább 2022. első negyedéve előtt biztosan nem kerül vissza a normál kerékvágásba a nemzetközi kereskedelem – tette hozzá Henrik Gergely.

Átvette a vezetést a Manchester City, az Arsenal már csak a második

36 mérkőzés után a Manchester City vezeti az angol bajnokságot 2 ponttal az Arsenal előtt, akiknek fel van adva a lecke.

Eltűnt egy 14 éves budapesti lány, nem ment haza az iskolából

Ismeretlen helyre távozott egy 14 éves budapesti lány, akit jelenleg is keres a rendőrség, és a hatóságok segítségét kérik.

Ismét teljes vonalon jár az 1-es villamos Budapesten egy baleset után

Újra teljes vonalon közlekedik az 1-es villamos Budapesten, viszont baleset nehezíti a közlekedést a Könyves Kálmán körúton a Kőbányai útnál.