Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
363,07 Ft
Euró
389,24 Ft
Font
454,93 Ft
Bitcoin
57,599 $

Szakértő: a jogászok sem tudnak közös nevezőre jutni az e-rollerek kategorizálásában

Jogszabály hiányában csak a Kúria tavalyi döntése alapozza meg, hogy az elektromos roller gépi meghajtású járműnek számít.

Fotó: Unsplash
Belföld

Koós Alexandra

Szerkesztő

Borbély Zoltán ügyvéd, közlekedési szakjogász az InfoRádióban azt mondta, tárcaközi egyeztetésen van egy, az elektromos rollerekről szóló törvényjavaslat, egyúttal azt gondolja, bármilyen szabályozás jobb lenne a teljes szabályozatlanságnál. Elmondása szerint a római jog óta ismeretes, hogy a bíró nem alkothat jogot, ugyanakkor a Kúria döntése kötelező erejű mindenkire nézve, jelenleg tehát a legfőbb bírósági fórum tavalyi végzése alapozza meg az elektromos roller gépi meghajtású jármű kategóriáját, miután erre sem az európai jogszabályok, sem a magyar KRESZ nem tér ki.

„Viszont a Kúria levezeti, hogy miután nem szerepel a KRESZ-ben a gépjármű fogalmának a kivételei között – nem tolókocsi, nem babakocsi és nem is talicska –, ezért gépi meghajtású járműnek minősül, vagyis el lehet vele követni az ittas járművezetést” – mutatott rá szakértő. A jogszabálytervezet szerint 25 kilométer/órás sebesség alatt a roller kerékpárnak minősülne, e fölött pedig segédmotoros kerékpárnak, vagyis innentől kezdve az lesz a kérdés, mennyivel tudnak menni, és hogy milyen teljesítményűek a rollerek.

Borbély Zoltán megjegyezte, már most vannak olyan „rollerszolgáltatók”, amelyek ezt figyelembe veszik a kalibrálásnál. Eddig a különböző szintű bíróságok sem tudtak abban megállapodni, hogy a roller mi is valójában. Az első döntés a Pesti Központi Kerületi Bíróság szabálysértési csoportjában született, amiben kimondják, hogy az elektromos roller nem jármű, így nem közlekedhet az úttesten. Ezt követően a Debreceni Ítélőtábla megállapította, hogy noha gépi meghajtású jármű, de a szabályozatlansága olyan különös méltánylást érdemlő körülmény, ami alapján nem indokolt a járművezetéstől eltiltás, ezért próbára bocsátást alkalmazott – írta az Infostart.

Van továbbá a Veszprémi Törvényszéknek is egy, Borbély Zoltán szerint iránymutató döntése, amiben az elektromos kerékpár – tehát nem elektromos roller – esetében az „AM” járműkategória (segédmotoros kerékpár) vezetésétől eltiltást alkalmazta. „Egy egészen biztos, az elektromos roller leginkább a segédmotoros kerékpárra hasonlít, és azt gondolom, hogy az AM kategóriától való eltiltás méltányos” – fogalmazott, hozzátéve, hogy a jogászok sem tudnak közös nevezőre jutni az elektromos rollerek kategorizálásában.

Korábban arról írtunk, hogy megváltozhat a KRESZ, ezzel pedig rendeződhet az elektromos rollerek helyzete, amelynek kapcsán egy szakértő azt mondta, csak akkor van értelme a KRESZ-módosításnak, ha az életszerű. De arról is beszámoltunk, hogy elképesztően sokan rollereznek a magyar utakon, ehhez képest a hivatalos statisztika szerint egyetlen e-rolleres baleset sem történt.

Szoboszlai Dominik bemutatta a Liverpool új hazai mezét, nagyon trendi lett (videó)

Szoboszlai Dominik is magára húzhatta a Liverpool legújabb hazai mezét, ami az elmúlt évek egyik leglátványosabb tervezése.

Újabb részletek láttak napvilágot a soroksári késelésről

A két férfi kamionsofőrként dolgozott, s épp pihenőidejüket töltötték, amikor vitatkozni kezdtek. Ez dulakodásig fajult, majd egyikük kést rántott.