Romba döntheti a magyar autóipart az ukrán-orosz háború
Mivel az orosz beszállítók nem tudnak szállítani, és a Kínából vasúton érkező részegységek sem jutnak el Európába, ezért kérdésessé vált a hazai autópiac jövője.
Még magához sem tért a járvány okozta mélyrepülésből az autóipar, máris újabb nehézséggel számolhat, az orosz–ukrán háború negatív hatásai miatt. Valószínűleg először a logisztika és az alapanyag-ellátás terén érződhet meg a háború hatása, ez azonban nagyban függ attól, hogy egy-egy cég honnan szerzi be az alapanyagokat és az alkatrészeket – magyarázta a Világgazdaságnak adott nyilatkozatában Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület ügyvezető főtitkára.
A szakember hozzátette, azok az ágazati cégek, amelyeknek vannak ukrán beszállítói, már most érzékelik a problémát, van, amely napok óta nem éri el a partnervállalatot.
Az is súlyos probléma, hogy a háború miatt sérülhetnek logisztikai útvonalak, és kérdés, hogyan tudják ezeket kiváltani, Kínából ugyanis sokféle komponens érkezett Magyarországra orosz–ukrán útvonalon – mondta Kilián Csaba.
A főtitkár ismer olyan magyarországi gépjárműipari cégeket, amelyeknél akár a 40-50 százalékot is eléri a kínai beszállítók aránya. Az ellátási nehézségek drágulást okoznak a piacon, ennek mértékét azonban még távolról sem lehet megsaccolni.
Az acél és az alumínium alapanyagok esetében Ukrajna fontos partnere a magyarországi cégeknek, és mindkét termékcsoport már tavaly drasztikusan drágult, az alumínium ára például megnégyszereződött.