Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,53 Ft
Euró
392,15 Ft
Font
457,95 Ft
Bitcoin
63,375 $

Közlekedési szakjogász a vasúti átjáróbalesetekről: be kell tartani a törvényeket

Folyamatosan a közlekedési balesetek, amelyek a vasúti átjárókban történnek, hiába törvénysértés, és hiába a MÁV baleset-megelőzési kampánya is. 

Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt
Belföld

Fazekas Kiara Barbara

Szerkesztő

Szerdán újabb baleset történt, ezúttal Tapolcán, ahol a gépkocsivezető annak ellenére hajtott az átjáróba, hogy az azt védő jelzőlámpa egyértelműen tilos jelzést mutatott. A sofőr beleszorult a járművébe, életveszélyes sérüléseket szenvedett.

A Magyar Nemzet az újabb eset kapcsán megkérdezte Borbély Zoltán közlekedési szakjogászt, aki elmondta, nem érdemes próbálkozni, hiszen „semmi esélyük nincs a vonattal szemben“.  Soron kívül Megtalálták az állami gondozásból eltűnt 13 éves fiút

„A vasúti kereszteződésbe érkező vonat − bármennyire is szeretné a mozdonyvezető −, képtelen megállni, amikor elé hajt egy gépjármű. Az esetenként akár száztonnás szerelvény pályaállapottól függően akár 80–100 kilométer/órás sebességgel is érkezhet a szintbeli közúti vasúti kereszteződésbe. A vészfék távolsága 800–1000 méter is lehet. A közúton közlekedőknek nem árt tudatosítaniuk magukban: semmi esélyük nincs a vonattal szemben“

– szögezte le. 

Kifejtette, hogy a vasúti kereszteződésekben elkövetett törvénysértés kiemelt KRESZ-szabályszegés, és két, szabadságvesztéssel járó bűncselekmény is megvalósulhat. 

Az egyik a közlekedés biztonsága ellen gondatlanságból elkövetett bűncselekmény, amikor például valaki a fénysorompó tilos jelzése ellenére a vasúti átjáróra ráhajtva gépjárművével összeütközik a vasúti pályán szabályosan haladó vonattal – mondta. 

Az ilyen esetekben vezetéstől való eltiltásra lehet számítani, a közlekedésbiztonság elleni bűncselekmény gondatlanság esetén egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő, de csak akkor, ha nem történik személyi sérülés. Amennyiben igen, három évig terjedhet a büntetés, de ha a sérülés súlyos, maradandó, akkor egy–öt év, haláleset esetén kettő-nyolc évre is lehet számítani. 

A második kapcsolódó bűncselekmény a közérdekű üzem működésének gondatlan megzavarása. Ha valaki ezt a bűncselekményt gondatlanságból követi el, az vétségnek számít, három évig, különösen nagy vagy ezt meghaladó kár okozása esetén egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztéssel sújtható.A két bűncselekmény együttes elkövetése esetén halmazati büntetésül akár 10 év is kiszabható. 

A szakjogász szerint a balesetek zömének oka egyértelműen a közlekedők figyelmetlensége, véleménye szerint a gépkocsivezető lehet hanyag, gondatlan, például beszélget, mobilozik, zenét hallgat. A másik eset a tudatos gondatlanság, amikor látja, tudja, érzékeli a veszélyt, hogy közeledik a vonat, mégis úgy gondolja, ő még átér előtte, aztán mégsem. 

Az utolsó baleset, amely a MÁV hibájából történt, tizennégy évvel ezelőtt volt, azóta csak a közúton közlekedőknek róhatók fel az esetek. Idén szerdáig összesen 35 esetben történt ilyen, mindez tizenhat ember halálát követelte, míg tavaly egész évben vesztették életüket tizenheten. 

6.5-es erősségű földrengés rázta meg Jáva szigetét

6.5-es erősségű földrengés rázta meg az indonéziai Jáva szigetének partjait, a rengéseket egészen Jakartáig és Bandungig érezni lehetett.