Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
365,64 Ft
Euró
391,84 Ft
Font
458,01 Ft
Bitcoin
62,850 $

Így spórol a magyar lakosság

Egy felmérés szerint a magyar fogyasztók nehezebb helyzetben vannak, mint az előző években.

Fotó: Unsplash / Illusztráció
Európa

Koós Alexandra

Szerkesztő

Az Intrum által készített legfrissebb Európai Fogyasztói Fizetési Felmérés (ECPR) eredményei szerint Európa-szerte a legtöbb fogyasztó fizetésről fizetésre él, s a kialakult helyzet miatt kilátástalannak látják a jövőt. A megkérdezettek alig harmadában él az a meggyőződés, hogy pénzügyi helyzete a következő 12 hónapban javulni fog, míg a többség az infláció hosszú távú fennmaradására számít. Az európai fogyasztók fele (49%) azt állítja, hogy az alapvető számlák kifizetése után kevesebb pénze marad, mint egy évvel ezelőtt, illetve a válaszadók jelentős részének alig, 20%-nak pedig egyáltalán nincs megtakarítása. Magyarországon még rosszabb a helyzet, mivel a lakosság 31%-ának egyáltalán nincs vésztartaléka.

A válaszokból kiderül az is, a magyarok leginkább a mindennapos költéseiken, az étkezéseken és ezen felül idén még a karácsonyi kiadásaikon is igyekeznek spórolni. Továbbá a magyarok 16%-a csak egyhavi fizetésre tud támaszkodni váratlan költségek esetén, ám a kutatás által az is megmutatkozott, hogy a magyar fogyasztók 21%-a túlköltekezik: mégpedig egy hónapban az átlagos havi bevételük 26,1%-ával. A Világgazdaság megjegyzi, a munkavállalók átlagos béremelése tavaly és az idei évben magasabb volt, mint a globális pénzügyi válság utáni több éven keresztül, azonban Európa-szerte így sem tart lépést az inflációval.

Úgy tűnik, hogy sok európai fogyasztó arra kényszerül, hogy megtakarításait a mindennapi pénzügyi terhei fedezésére használja fel, hiszen jövedelmük egyszerűen nem fedezi a kiadásaikat. A magyar fogyasztók 75%-ának az alapvető számlák kifizetése után kevesebb költőpénze marad, mint egy évvel ezelőtt, amely miatt 33% késve fizetett be legalább egy számlát az elmúlt 12 hónapban. A késedelmes fizetés okaiként legtöbben a pénzhiányt és a feledékenységet jelölték meg, a fiatalabb korosztály inkább utóbbit. Emellett az is megfigyelhető, hogy az X és Y generáció tagjai közül egyre többen kerülnek adósságba.

A késedelmes és az elmulasztott fizetések száma láthatóan növekszik, amelynek kapcsán Üveges Judit, az Intrum értékesítési igazgatója úgy vélekedik: a fogyasztók újragondolják, hogyan priorizálnak, amikor a számlák ki nem fizetéséről van szó – ez pedig aggasztó lehet a vállalkozások számára. Az olyan fogyasztó, aki nem tud minden számlát kifizetni, valószínűleg azon cégek számláit hagyja figyelmen kívül vagy halasztja későbbre, vagy be sem fizeti, amelyeket nem kedvel vagy amelynek nem annyira szigorúak a késedelmes fizetési feltételei – teszi hozzá.

„Óriási előnyre tehetnek szert azok a vállalkozások, akik az ügyfeleiket támogató, rugalmas fizetési feltételeket kínálnak. A fogyasztók 69%-a szerint a vállalkozásoknak a gazdasági lassulás időszakában rugalmas, de kötelező érvényű fizetési módokat érdemes ajánlaniuk. Fontos megjegyezni, hogy a fogyasztóknak tisztában kell lenniük azzal, hogy ha egy terméket vagy szolgáltatást megvásároltak, azt ki kell fizetniük. Tehervállalási képességeiket mindenképp nagyon pontosan és reálisan kell tudniuk megítélni”

– hívja fel a figyelmet Üveges Judit.