Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
362,55 Ft
Euró
389,45 Ft
Font
455,17 Ft
Bitcoin
59,027 $

800 ezer forintos nettó fizetésért sem találni kamionsofőrt

Egyre többen hagyják el a szakmát a sofőrök – mindezt annak ellenére teszik, hogy sok helyen akár 700-800 ezer forintos nettó bért is kaphatnak.

Fotó: Twenty20
Belföld

Kulcsár Péter

Szerkesztő
TÉMÁK

A fuvarozó ágazaton óriási teher van minden ősszel, az idei karácsony előtti szezon azonban az áruhiány és a benzinár-emelkedés következtében sokkal súlyosabb lehet.

A Pénzcentrum felkereste Árvay Tivadart, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) kommunikációs menedzserét, aki elmondta, a közúti áruszállítás önköltségének 3 fő összetevője van: az útdíj, az üzemanyagár és munkabérek.

Az elmúlt években azonban nem csak egy-egy költségelem, hanem az említett tételek szinte mindegyikében komoly áremelkedés történt, és ez a folyamat jelenleg is zajlik. Csak az elmúlt hónapban 60 forintot meghaladó mértékben nőtt a gázolaj literenkénti ára, de összességében 2021. január óta az üzemanyagár mintegy 170 Ft/liter összeggel emelkedett. Folyamatos költségnövekedést eredményez az útdíj emelkedése, amely a tavaly bevezetett inflációkövető rendszer miatt jövőre ismét nő, további mintegy 5%-kal.”

Árvay közölte, problémás és súlyosbítja a helyzetet, hogy a tarifák kihirdetésére kijelölt szervnek, a NÚSZ Zrt.-nek csak 30 nappal az új díjtételek hatályba lépése előtt kell az adatokat közzétenni, így a jellemzően szeptember-októberben zajló tendereken a szállító cégek nem tudnak hivatalos adatokra hivatkozni az útdíjköltségeik elfogadtatása érdekében.

A szakember azt is taglalta, hogy az EU-s összehasonlításban is kiugróan magas hazai kgfb díjak az MNB kimutatása szerint az elmúlt évben 7-21 százalékkal emelkedtek, a KSH adatai pedig a járműalkatrészek 7,5, a szerviz szolgáltatások 8,1 százalékos drágulását mutatják 2020 augusztusához képest.

S végül az alágazatban jelentkező munkaerőhiány miatt a gépkocsivezetői bérek évek óta dinamikusan emelkednek, ma a belföldi fuvarozásban 400-500 ezer forintot meghaladó, a nemzetközi fuvarozásban pedig 700-800 ezer forintos vagy ennél magasabb nettó jövedelmek kigazdálkodásáról kell gondoskodnia a cégeknek, ha nem akarnak megállni az elvándorló gépkocsivezetők miatt” – magyarázta.

Mindez azt eredményezte, hogy önköltségi áron, vagy az életben maradás reményében akár az alatti díjakon is elvállalnak megbízásokat a vállalkozások.