Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,32 Ft
Euró
392,17 Ft
Font
458,13 Ft
Bitcoin
63,262 $

BKK: szó sincs jegyátverésről a ferihegyi buszjáraton

A BKK szerint minden rendben van azzal a jegyvásárlási rendszerrel, amely a ferihegyi buszjáraton üzemel.

Fotó: MTI/Lakatos Péter
Belföld

Koós Alexandra

Szerkesztő
TÉMÁK

Korábban a HVG számolt be arról, hogy problémás lehet a jegyvásárlás a 100E járaton. Ugyanis a BKK úgy modernizálta az érintőkártyás fizetést a reptéri buszon, hogy a készülék nem ad jegyet vagy bizonylatot, csak felvillan egy zöld pipa. Sok utas kétszer, háromszor vagy akár többször is kifizeti a méregdrága jegyet, mire rájön a működési elvre.

„Szegény külföldiek közül van, aki ötször-hatszor is fizet, mire rájön” – mondta a 100E reptéri busz egyik sofőrje. A megfelelő tájékoztatókat kiolvasva, s a megfelelő honlapot felkeresve, bizonyos adatok megadása után vissza lehet igényelni a pénzt, bár az kérdéses, ezt a turisták is megteszik-e. A BKK szerint azonban minden rendben van, öt pontban össze is foglalták az észrevételeiket – írja az Infostart. Soron kívül Ezt a férfit keresi a rendőrség a szentesi gyilkosság ügyében

1. A cikk címében „jegyautomata”-ként hivatkozott megnevezés nem helyes, jegykiadásról ugyanis nincs szó (a rendszer lényege épp ez, hogy az ügyfél a vásárlás után nem kap papíralapú jegyet, sem visszaigazolást a tranzakcióról), az eszköz neve pedig validátor.

2. A Budapest Pay&GO rendszer használata során az okostelefon, okoseszköz vagy bankkártya terminálhoz való érintését követően az „érvényesítés folyamatban” üzenet jelenik meg a terminálon, majd amennyiben a vásárlás sikeres, zöld háttéren feltűnik az ezt igazoló felirat (ez nemzetközi sztenderd alapján egységesen 3 másodperc körüli az összes, hasonló rendszert használó országban), amelyet hangjelzés is kísér. A zöld pipa megjelenése alatt a terminálon nem indítható új tranzakció. Amennyiben a vásárlás nem sikerül, ezt is jelzi a rendszer, ez esetben egy piros háttéren megjelenő X utal arra, hogy nem volt sikeres a fizetés. A vásárlás folyamatáról tehát elsődlegesen a terminálra kihelyezett információkból lehet tájékozódni (erre a készülék jobb felső sarkában található vásárlási információ menüpont is felhívja a figyelmet), ám ezenfelül a 100E és az M1-es metrójáraton a BKK utaskoordinátorai is folyamatosan segítik az utasokat információkkal, valamint figyelik a rendszer használatát és a vásárlások sikerességét, továbbá felhívják az utasok figyelmét a dupla fizetés esetén történő visszafizetési lehetőségre, ezzel is csökkentve a téves használatból eredő kellemetlenséget.

3. A Budapest Pay&GO rendszer Magyarországon valóban egyedülállónak számít, azonban Európa- és nemzetközi szinten régóta alkalmazott és ismert technológiáról van szó (amelyet többek között Londonban, Amsterdamban vagy New Yorkban is alkalmaznak). A BKK tapasztalatai szerint a külföldi ügyfelek jelentős többsége érti és magabiztosan használja a digitális fizetési megoldást, hiszen a jegyvásárlás folyamata itthon is teljes egészében a világ több országában alkalmazott sztenderdet követi: az ügyfél nem kap papíralapú jegyet vagy visszaigazolást, a sikeres vásárlást a jegyérvényesítőn megjelenő visszaigazoló üzenet jelzi. A társaság tapasztalatai alapján a budapesti repülőtéri járaton utazók egyre nagyobb arányban (jelenleg körülbelül már 30 százalék) használják ezt a fajta fizetést, azok közül pedig, akik így vásárolnak jegyet, minden második utas valamilyen okoseszközzel veszi meg és érvényesíti azt.

4. A HVG-cikkben szereplő, problémás esetekre vonatkozó („maximum 1-2 százalék”) arra utalt, hogy az esetek ennyi százalékában fordul elő, hogy a vásárló 0 és 10 másodperc között többször is a terminálhoz érinti ugyanazt a kártyát (ezek között lehetnek véletlen vásárlások, de olyan is előfordul, hogy egy ügyfél egy érintés helyett többször érinti a terminálhoz a kártyáját, és így vásárol több jegyet). A szolgáltatás bevezetése (2023. június) óta, tehát 6 hónap alatt összesen 348 ezer darab repülőtéri vonaljegyvásárlás történt a Budapest Pay&Go rendszerén keresztül, ez alatt az idő alatt 135 esetben érkezett a BKK-hoz dupla kifizetésre vonatkozó bejelentés, a tendencia pedig hónapról hónapra csökken. A cél természetesen az, hogy egy utast se érjen kellemetlenség, ez többek között a jelenleg is érvényben lévő tesztidőszak célja: hogy minél több információt gyűjtsenek a szolgáltatás használata közben, megismerjék az ügyfelek viselkedését, visszajelzését, valamint összegezzék a működtetési és finanszírozási tapasztalatokat. Természetesen, ha az ügyfelek visszajelzései alapján úgy tapasztalják, hogy szükséges, akkor mindenképp beavatkoznak, például úgy, hogy meghosszabbítják a terminálon megjelenő, a vásárlás sikerességét igazoló zöld pipa megjelenési idejét, valamint további jelzéssel arra is felhívják a figyelmet, hogy az ügyfél ne érintse újra a kártyáját.

Megjegyzik, hogy a novemberben, az M1-es metróvonalon is bevezetett szolgáltatás indításakor az M1 validátorokon a vásárlást igazoló zöld jelzés 3 másodperc helyett már 5 másodpercig jelenik meg, a képernyőn pedig „A bankkártyád a jegyed” információ is olvasható. Ennek oka, hogy a társaság folyamatosan teszteli és monitorozza a szolgáltatást, figyelembe véve olyan szempontokat is, mint az információk közérthetősége vagy a folyamatos beszállás biztosítása a járatokon. A tapasztalatok alapján adaptálni tudják az optimálisabb megoldást.

5. Dupla kifizetés esetén a bejelentést követően a BKK minden esetben visszautalja a duplán felszámított összeget. Erről a BKK ügyfélszolgálatán, illetve a Budapest Pay&GO ügyfélportálon ezen a linken (A „Belépek az ügyfélportálra” gombra kattintva) lehet megtenni a bejelentést.