Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
361,71 Ft
Euró
388,61 Ft
Font
451,90 Ft
Bitcoin
62,687 $

50 éve zuhant le a Malév gépe Kijev közelében

A tragédia 1971. szeptember 16-án történt, mikor a Malév Budapestről Kijevbe tartó TU–134 típusú repülőgépe Kijev közelében, 41 utassal, és 8 fős személyzettel a fedélzetén lezuhant. A tragédiát senki sem élte túl.

Fotó: Fortepan
Belföld

Borbély Fanni

Szerkesztő

A gép a kijevi körzetet 8000 méter magasságban érte el, a kapott friss helyzetjelentés szerint a kijev-boriszpoli reptér felett nagyon rosszak voltak a leszállási körülmények. 5400 méteren felvették a kapcsolatot a repülőtér bevezető irányítójával, majd 3600 méter magasságban a pilóták közölték, hogy a gép generátorai meghibásodtak, és az áramellátás akkumulátorról történik, ezért közvetlen, egyenes vonalú megközelítést kérnek a pályáig, soron kívül, dél felől történő leszállásra a 36-os pályán.

Az irányító ezt a közlést nem tekintette kényszerhelyzetről szóló bejelentésnek, ezért a közvetlen megközelítést nem engedélyezte, és a gépet a szokásos útvonalon, jobbkezes forgalmi körre vezette rá, két másik leszálló gépet követve, 400 m magasságon. Soron kívül Nagyot bukott Valter Attila a Giro d’Italia ötödik szakaszán

A látástávolság eközben 700 méterre romlott, de a gép engedélyt kapott a leszállásra. A géppel azonban nem sokkal ez után megszakadt a rádiókapcsolat. A gép szabálytalan irányban haladt, mintha a lehető legrövidebb úton megpróbálna leszállni, majd jó irányban, de a pályától mintegy 3 kilométerre jobbra haladt végig, egyenesen. Végül 25–30 km-rel távolabb egy nagy kör megtétele után nagy sebességgel a vasúti töltésnek csapódott.

Mint az a későbbi kivizsgálás során kiderült, a gép fekete doboza nem működött, azonban mivel a hivatalos jelentés nem tér ki erre, nem tudni, hogy már induláskor is hibás volt vagy az áramellátás kiesése miatt állt le. A vizsgálat során kiderült az áramhiányt okozó hiba is: a négy generátor egyike sem volt hibás, azonban a tűzoltórendszer téves jelzésére a generátorok vezérlőegysége lekapcsolt, és a tartalék áramellátásra állt át.

Ha a pilóták keresni kezdték volna annak okát, hogy miért ment tönkre egyszerre mindegyik generátor, a hátsó csomagtérben egy biztosíték visszakapcsolása elég lett volna, de nem biztos, hogy erről nekik is vlt tudomásuk. Ugyanez a gép nyolc hónappal korábban egy elrontott leszállás közbeni korrekció során megsértette a jobb szárnyat, ekkor a tűzérzékelő megsérült és tartalékra kapcsolta az áramellátást. Megalapozott gyanú szerint a sérülést és következményeit nem javították ki tökéletesen, ezért jött létre a hamis jelzés a későbbi út során.

A magyar sajtóban a tragédia másnapján a Népszabadság címoldalon ugyan, de rendkívül rövidre fogva írta meg a történteket, a következő címmel:

Magyar repülőgép tragikus szerencsétlensége.

„A Magyar Légiközlekedési Vállalat Budapest-Kijev közötti, MA 110 számú menetrendszerű, TU 134 típusú repülőgépe Kijev közelében szeptember 16-án 9 óra 44 perckor lezuhant. A gép fedélzetén tartózkodó 41 utas és 8 tagú személyzet életét vesztette”

– írták.

A következő napon már némiképp terjedelmesebb írás jelent meg a tragédiáról, miután kiderült, hogy az utasok többsége Bács-Kiskun megyei volt, köztük volt a Bács-Kiskun megyei pártbizottság és tanács Erdősi József megyei tanácselnök vezette öttagú küldöttsége, de életét vesztette egy IBUSZ-csoport is. Az áldozatok között volt a Budapesti Kertészeti Egyetem két tanára, valamint két amerikai állampolgár is, ahogy a gép parancsnoka Mészáros Sándor is.

Jól vizsgáztak a történelemérettségi új követelményei

A Történelemoktatók Szakmai Egyesületének elnöke, Nánay Mihály szerint az új történelemérettségi-követelmények jól vizsgáztak, és változatos témákat kínáltak a diákoknak.