Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

ÉLŐ

Clouds
Budapest 21
Dollár
357,59 Ft
Euró
387,76 Ft
Font
452,50 Ft
Bitcoin
66,442 $

Rossz hír, óriási drágulásra készülhetnek az autósok a sztrádákon

A számítások szerint akár 16-17 százalék lehet majd az augusztusi év/év infláció, illetve ennyivel is nőnek majd az útdíjak 2023 első napjától kezdődően.

...svg content...Fotó: Unsplash
Belföld

Koós Alexandra

Szerkesztő

A kormány egy korábbi döntése értelmében az e-matricák és e-útdíjak mértékét a KSH által meghatározott előző év augusztusához mért infláció alapján kell meghatározni, az árakat pedig tíz forintra kerekítve megadni.

Tavaly augusztusban ez 4,9 százalék volt, így ennyivel emelkedtek a 2022-es sztrádadíjak, az idei augusztusi fogyasztói árindexet pedig szeptember 8-án ismerhetjük meg, azonban Virág Barnabás MNB-alelnök szerint óriási drágulás várható. Soron kívül Belső vizsgálat indult a rendőrségnél a Magyar Péterről kiszivárgott jelentés miatt

Az éves matrica ára 7-8 ezer forinttal emelkedhet, a megyei pedig közel egy ezressel, ugyanis a fuvarozók útdíjai is jelentősen növekednek, amely közvetlenül és közvetve egyaránt tovább gyorsítja a fogyasztói inflációt.

A jegybank alelnöke úgy véli, már a júliusi éves bázisú ráta, amelyet augusztus 9-én ismerhetünk meg, 13-14 százalék között lehet, augusztusban pedig további 3 százalékponttal emelkedhet, amely a rezsiárak változásának inflációs hatása miatt következik be.

A számítás szerint tehát akár 16-17 százalék lehet majd az augusztusi év/év infláció, illetve ennyivel is nőnek majd az útdíjak 2023 első napjától kezdődően. Ez alapján a D1 éves matrica ára 46 850-ről 54-55 ezerre, a D1 tíz napos jogosultság pedig 3820 forintról 4500-ra drágulhat.

Emellett a megyei matrica ára 5450-ről 6400 forintra változhat, egy busz éves matricája pedig 37 ezer forinttal drágulhat, amely 2023-tól elérheti a 255 ezer forintot is – számolt be a Napi.hu.

Eközben a fuvarozók hónapok óta olyan piaci körülmények között dolgoznak, ahol egyszerűen lehetetlen hosszú távra meghatározni az árakat, Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára pedig elmondta, a megrendelőkkel történő napi vagy heti díjazásos megállapodás jelenthet megoldást.

Véleménye szerint ezzel a módszerrel lehet reagálni a váratlan árváltozásokra, hiszen hosszabb távon nem lehet önköltségi ár alatt dolgozni. Majd hozzátette, a megrendelők többsége nyitott a rövidebb távú megállapodásokra, így a fuvarozók könnyen átháríthatják az akár 17 százalékos útdíjnövekedést is.