Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
361,59 Ft
Euró
389,35 Ft
Font
453,65 Ft
Bitcoin
63,424 $

A szexista és kirekesztő reklámok betiltásáról döntött az olasz Szenátus

Az olasz szenátus a szélsőjobboldali politikusok és az abortuszellenes csoportok frusztrációja ellenére jóváhagyta a szexistának vagy diszkriminatívnak ítélt utcai reklámok betiltásáról szóló törvényt.

Fotó: Unsplash/ Simon Launay
Európa

Kornis Vivien

Szerkesztő

A törvény, amely egy közlekedési és infrastrukturális csomag része, betiltja a nőkre nézve megalázó, és a nemi sztereotípiákat fenntartó, valamint a polgári és politikai jogokra károsnak tekinthető, illetve a homoszexuálisokkal, etnikai és vallási csoportokkal vagy fogyatékkal élőkkel szemben diszkriminatív üzeneteket tartalmazó hirdetéseket az utcákon és minden egyes közlekedési eszközön. 

Ezen túlmenően az intézkedés betiltja az olyan hirdetéseket, amelyek nemi identitásuk alapján diszkriminálják az embereket. A The Guardian beszámolója szerint Lucio Malan, az egyik szélsőjobboldali párt szenátora ezt egy olyan “ideológiai normának nevezte, amelynek a véleménynyilvánítás szabadságának korlátozása a célja”. Soron kívül Négy csecsemőt találtak egy fagyasztóban, mégsem emelnek vádat az anya ellen

Az intézkedés ráadásul az abortuszellenes csoportokból panaszkórust alakított, mivel az új törvény megakadályozza őket abban, hogy az abortuszon átesett nőket sértő óriásplakátokkal ragasszák tele az utcákat. A ProVita egyesület rendszeresen agresszív abortuszellenes kampányokat végez országszerte, hatalmas plakátokat helyezve ki, amelyeken magzatokat ábrázolnak, vagy amelyek az abortusztabletta bevételét a méreg fogyasztásával teszik egyenlővé.

Luisa Rizzitelli nőjogi aktivista elmondta, hogy bár a törvény nem utal konkrétan az abortuszra, “nagyon intelligensen kiszélesíti a jogszabályt, ami azt jelenti, hogy az ilyen jellegű tartalmak megakadályozására intézkedések várhatók. Hozzátette, hogy az abortusz 1978 óta legális Olaszországban, és törvény tiltja azokat a reklámokat, amelyek sértik ezt a jogot és támadják a nőket azért, mert abortuszon estek át.

Rizzitelli szerint az intézkedés „nagy előrelépést” jelent a nőgyűlölő reklámok eltakarításában, „amelyek Olaszország-szerte mindenütt jelen vannak”. „A nagy márkák sokkal figyelmesebbé váltak, de a kisebb városokban még mindig találunk olyan reklámokat, amelyek sértik a nők méltóságát” – tette hozzá.

Ez a törvény segíthet abban, hogy bekövetkezzen a kulturális változás is.

A közlekedési és infrastrukturális rendelet módosítását Alessia Rotta, a balközép Demokrata Párt képviselője és Raffaella Paita, a centrista Italia Viva párt képviselője terjesztette be. Nadia Rossi, a Demokrata Párt politikusa elmondta: 

Ez az első lépés a reklámokon keresztül közvetített gyűlöletkeltő üzenetek végleges felszámolása felé. Semmiképpen sem a kommunikáció korlátozásáról van szó, hanem annak felismeréséről, hogy a reklámok mennyire befolyásolhatják a fiatalok gondolkodását, és milyen hatással lehetnek a kisebbségekre és a legkiszolgáltatottabbakra.