Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,70 Ft
Euró
391,31 Ft
Font
458,13 Ft
Bitcoin
60,318 $

Az Erste Bank után a Magyar Nemzeti Bank is csalásra figyelmeztet

Vásárlási limitbeállítás, tranzakciós értesítések, végső esetben azonnali kártyaletiltás segíthet a védekezésben.

Fotó: Unsplash
Belföld

Koós Alexandra

Szerkesztő

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) több ügyfele is jelezte, hogy az ismert utaztatási társaságok (pl: légitársaság, szállásfoglalási rendszer) által harmadik fél (pl: autóbérlő cégek, privát szállásadók, hotelek) felé közvetített szolgáltatásoknál észleltek digitális bankkártyacsalási kísérleteket – írja a Portfolio az MNB közlésére hivatkozva. A mostani esetek – amelyek nem a biztonságosan működő hazai bankokat, hanem egyéb szereplőket érintenek – arra utalnak: a fogyasztóknak még az ismert társaságokat illetően is elővigyázatosaknak kell lenniük.

A bankkártyás csalások kapcsán elszenvedett ügyfélkárok összegét befolyásolhatja, hogy a (külföldi) autókölcsönzéshez, szállásfoglaláshoz (de akár egy automata benzinkút használatához is) a harmadik fél szolgáltatók – részükről méltányolható üzleti-elővigyázatossági okokból – nem csak a szolgáltatási költséget vonják le, de ezen felül letétet is felszámítanak – áll a közleményben. Ha az ügyfél a szolgáltatás igénybevétele során nem okozott kárt (pl. nem sérült az autó vagy a szállodai szoba), a letétet utólag visszatérítik. Soron kívül Beismerte a gyógyszergyártó, hogy vérrögöt okozhat a Covid-oltóanyaga

Előfordulhat az is, hogy már a foglalás után a szolgáltató legálisan egy kis összegű „próbalevonást” végez az ügyfélkártyáról – így ellenőrizve, hogy az tényleg létezik –, amelyet aztán azonnal visszatérít. Akadnak olyan szolgáltatók is, akik a letét teljesítéséhez készpénzt, esetleg betéti bankkártyát nem, csak hitelkártyát fogadnak el – jegyzik meg. Egyes ügyfelek jelzésük szerint kizárólag a jól ismert szolgáltatók felületén adták meg a közvetített szolgáltató harmadik fél (pl. autókölcsönző) kifizetéshez szükséges adataikat (név, kártyaszám, lejárati dátum, CVC-kód).

Előzzük meg a bajt

Ennek ellenére utólagosan – akár a szolgáltatás sikeres igénybevétele után, pl. külföldi utazásukról hazatérve – az tapasztalták, hogy további nagy összegeket próbáltak leemelni kártyaszámlájukról. Más esetekben bűnözői körök szerezhették meg nagy tömegben a szállásfoglaló/autóbérlő ügyfelek email címeit (vagy az ismert utazási szolgáltató vagy a harmadik fél partner informatikai rendszerének feltörésével). Ezek ismeretében az ismert szállásközvetítő vagy egyéb céghez látszólag hasonló email címről követelték, hogy a fogyasztók adják meg banki adataikat „megerősíteni azonosításukat” vagy mert „bankkártyájukkal problémák merültek fel”, különben visszatérítés nélkül törlik szállás/autófoglalásaikat – derül ki az MNB közleményéből.

E kibertámadások ellen célszerű korlátozni (főképp egy külföldi útról való visszatérésünk után) bankkártyánk vásárlási, készpénzfelvételi limitjeit. Mindenkor érdemes igénybe venni a kártyás tranzakciókról azonnali jelzést küldő felugró ablakos vagy sms-értesítési szolgáltatást. Jóvá nem hagyott tranzakcióról értesülve haladéktalanul le kell tiltani bankunknál kártyánkat, s ehhez – különösen utazásnál – érdemes előkészítve tartanunk az erre szolgáló telefonbanki elérhetőségeket. Ha külföldön járunk, hasznos lehet némi készpénzt vagy egy második fizetési kártyát is magunknál tartani támadás esetére – hangsúlyozzák.

Korábban arról is beszámoltunk, hogy egyes csalók banki ügyintézőknek adták ki magukat, amely által tízmilliókat zsákmányoltak áldozataiktól. Mint kiderült, az áldozatoknak jelentős nyereményt ígértek, ha megadják banki adataikat, majd a számlákról különböző összegeket emeltek le. Emellett azt is megírtuk, hogy néhány napja adathalász csalókra figyelmeztetett az Erste Bank: a csalók elsődleges célja, hogy a bank nevében érzékeny, személyes, illetve banki adatokat csaljanak ki az ügyfelektől, hogy aztán visszaéljenek vele.