Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
362,34 Ft
Euró
389,23 Ft
Font
454,97 Ft
Bitcoin
59,304 $

140 km/órával közlekedhetnek a vonatok Biatorbágy és Szárliget között

A hivatalos tájékoztatás szerint újra emelt sebességgel, 140 km/órával közlekednek a vonatok Biatorbágy és Szárliget között.

Fotó: MÁV
Belföld

Takács Petra

Szerkesztő

Mától újra 140 km/órás maximális sebességgel közlekedhetnek a vonatok a győri fővonal ősszel felújított pályaszakaszának jobb vágányán. Az elmúlt két napban Biatorbágy és Szárliget között elvégeztük az előírt méréseket, amelynek kiértékelése után a harmadik, december 9-ig tartó fázisban felújított jobb vágányon is vissza lehetett állítani a pályasebességet – írja a MÁV a közleményében.

A rekonstrukció során korábban, novemberben befejezett bal vágányon már december közepén megszüntettük a sebességkorlátozást, így azóta azon akár 140 km/órával is haladhatnak a személyszállító vonatok. A feszített ütemű, ám jól megszervezett felújítás sikeres volt, ennek köszönhetőn az ország egyik legforgalmasabb vonalszakaszán, Biatorbágy és Szárliget között – 300 méter kivételével – már korlátozás nélkül közlekednek a vonatok. A győri fővonalon így pontosabban, megbízhatóbban tudjuk biztosítani az elővárosi, távolsági és nemzetközi forgalmat. Soron kívül Némi csapadékra van kilátás pénteken, de akár 27 fok is lehet napközben

Tavasszal az utómunkálatokat is elvégezzük a most felújított szakaszon, ami már az időjárási viszonyokhoz való hozzáigazítást jelenti, például vágány- és kitérőszabályozásokat, ágyazatpótlást, illetve sínfeszültség-feloldást, a felsővezeték-hálózatban az elöregedett hosszláncok cseréjét. Mindez már nem jár az őszi felújításhoz hasonló kényelmetlenséggel az utasoknak, azonban az átépített szakaszon egy – egy vágányt érintően vágányzárak, ezzel együtt menetrendmódosítások várhatók.

140 km/órás sebesség a vonalon

A győri fővonalon szeptember közepétől december 9-ig három ütemben elvégzett pályarekonstrukciót követően a vágányokon – a vonatkozó technológiai és biztonsági előírásokat betartva – a forgalomba helyezési eljárást követően átmenetileg  80 km/órás sebességkorlátozás mellett közlekedhettek a vonatok, ugyanis a maximálisan engedélyezhető sebesség csak az új zúzottkő ágyazat forgalom alatti tömörödését követően, az ilyenkor szükséges méréseket, ellenőrzéseket követően fokozatosan, néhány hét után érhető el. A korábbi, második fázisban befejezett bal vágányon december közepén hagyták jóvá a szakembereink a pálya építésekor meghatározott 140 km/órás sebességet.

Az elmúlt két napban a MÁV leányvállalata, a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft. (KFV) újra elvégezte a vágánygeometriai és járműdinamikai méréseket az FMK-007-es jelzésű merőkocsijával, amely az aljára erősített lézeres mérőegységekkel, gyorsulásmérő szenzorokkal, valamint egyéb tehetetlenségi (inercális) erőket mérő egységekkel vizsgálta meg a kétszer 29 kilométernyi vágányszakaszt.

A jobb vágány hétfői mérési eredményeit kiértékelve a szakembereink megfelelőnek ítélték a pályát ahhoz, hogy azon már akár 140 km/órás megengedett sebességgel is haladjanak a vonatok. Kedden pedig ellenőrző méréseket végeztettünk a másik, bal vágányon is, amelyen szintén megfelelőek a felújítást követő paraméterek, így azon a decemberben visszaállított 140 km/órás sebességgel továbbra is biztonságosan közlekedhetnek a vonatok.

Pontosabbá, megbízhatóbbá válik a vasúti közlekedés a győri fővonalon

Tavaszi utómunkálatok

Áprilistól a nyár közepéig több ütemben, eltérő szakaszokon a szükséges technológiai előírások alapján vágány- és kitérőszabályozásokat, ágyazatpótlást, sínfeszültség-feloldást, felsővezeték-karbantartást kell végezni, illetve Biatorbágy állomáson elvégzik a bal peron  aszfaltozását is.  Ezen feladatok jelentős része az éghajlatunknak megfelelő átlaghőmérséklet idején végezhető el, ugyanis a hézagnélküli vágányok kialakítását, hegesztését úgy kell végrehajtani, hogy a sín az úgynevezett semleges hőmérsékleti zónában, azaz +15 és +28 Celsius-fok között legyen, az aszfaltozás és a felsővezeték-hálózaton való munkavégzés megfelelő minősége is a hőmérsékleti viszonyoktól függ.

A felújítás során jelentős hosszban kellett az alépítményt is javítani. Herceghalom és Bicske közötti 300 méteres szakaszokon a konszolidációs folyamatok lassabban mennek végbe a jelentős mértékű újjáépítés miatt. Ezen rövid szakaszon csak a tavaszi vágányszabályozás után lehet sebességet emelni mindkét vágányon, addig itt a forgalom 40 km/órás sebességkorlátozással zajlik. A menetidőben viszont ez nem érzékelhető, az nem növekszik.

A várhatóan áprilistól júliusig tartó utómunkálatok idején jellemzően napközben egy-egy vágányon fog szünetelni a közlekedés, ez néhány alkalommal a menetrend kisebb módosításával jár, mindez azonban már nem okoz majd a tavaly őszihez hasonló kényelmetlenségeket. A több szakaszra és ütemre bontott munkálatok és a menetrendi változások tervezése még folyamatban van. Az átmeneti, jellemzően több napig tartó, egy-egy sínpárt érintő vágányzárakról időben tájékoztatjuk az utazóközönséget.

Az átépítési munkákkal párhuzamosan további beruházásokkal is fejlesztjük a Budapest és Bécs közötti vasúti közlekedést. A folyamatban lévő CEF-es fejlesztés első üteme, a Győr-Hegyeshalom közötti beruházás lezárult, így tavaly december 10-től ’pilot’, azaz próbajelleggel a határállomáson való megállás nélkül haladhatnak át egyes vonatok, így a határon át gördülékenyebbé, egyszerűbbé vált a személyszállítás. 2024 szeptemberéig valósul meg a teljes műszaki tartalom kiépítése, ami Hegyeshalomban és azon kívül néhány állomáson a biztosítóberendezések fejlesztésével, központi forgalomirányítási rendszer kiépítésével, informatikai fejlesztéssel jár. A beruházás kiemelten fontos, mert így még megbízhatóbbá, pontosabbá válhat a vonatközlekedés, összességében több távolsági vonat tud majd közlekedni – a későbbiekben akár félóránként – Magyarország és Ausztria között.