Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,53 Ft
Euró
392,15 Ft
Font
457,95 Ft
Bitcoin
63,351 $
Fotó: unsplash

Lassan kész rémálom lemondani egy online előfizetést

Szerző: Bense Róbert

Változatos, néha egészen „piszkos” trükkökkel próbálják marasztalni az ügyfeleket.

Bense Róbert

2023. december. 27 - 08:50

A legtöbben teljes mértékben tisztában vannak azzal, hogy bármilyen szolgáltatásra előfizetni jóval egyszerűbb, mint lemondani azt. Utóbbi legfőképp a rejtett marketingfogásoknak, és a különböző trükköknek köszönhető. Ezeket a stratégiákat általában „sötét mintázatoknak” nevezik, ami a manipuláció melegágya.

Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság szerint ezzel a gyakorlattal becsapják a felhasználókat, és lényegében a tudtuk nélkül kényszerítik arra őket, hogy ne mondják le a szolgáltatást. A jelenség a Deloitte kutatása szerint gyakoribb, mint gondolnánk, hiszen egy átlagos vállalat marketingköltségeinek 58%-át költi digitális reklámtevékenységre, melyek között egyre több manipulatív megoldással találkozni. Soron kívül Három nő vesztette életét egy tragikus amerikai autóbalesetben

Egy webes eszközöket vizsgáló cég, az EmailTooltester kutatói ennak kapcsán elemezték a 40 legnépszerűbb online előfizetési szolgáltatás gyakorlatát, melyből kiderült, hogy egy előfizető átlagosan 6,2 sötét mintával találkozik, amikor megpróbál lemondani egy előfizetést. Ehhez átlagosan 6-7 kattintása van szükség – a kezdőlaptól a lemondásig.

A felmérés szerint az amerikai felnőttek 76%-a érzékeli a problémát, és úgy vélik, hogy az online előfizetési szolgáltatások szándékosan megnehezítik a felhasználók számára a lemondást, és 92%-uk egyetért azzal, hogy emiatt nagyobb valószínűséggel váltana egy konkurens márkára – számolt be róla a Cybernews.

A fogyasztók védelme érdekében a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság könnyebb lemondási lehetőségeket követelt, és komoly bírságokat vetett ki azokra a cégekre, melyek szándékosan megnehezítették az ügyfelek dolgát. Köztük olyan, nagy webshopok ellen is hivatalos panaszt nyújtottak be, mint az Amazon.

Robert Brandl, az EmailTooltester vezérigazgatója szerint nem meglepő, hogy a bizottság lecsap ezekre a marketingstratégiákra, ugyanis az ügyfelek egyre több hasonlóval szembesülnek. A felhasználók zöme mindazonáltal megelégedne egy „lemondás” gombbal, valamint azzal, ha egyenesen az ügyfélszolgálatnak lehetne írni ezzel kapcsolatosan.

És hogy mik ezek a trükkök a szolgáltatók részéről? Egyes vállalatok bűntudatot keltenek a felhasználókban azzal, hogy mivel kell szembenézniük, ha lemondják a szolgáltatást – egy felhő szolgáltatást biztosító cég például azzal élt, hogy bármikor elveszítheti legfontosabb adatait a felhasználó.

De bevett gyakorlat az is, hogy a „lemondás” és a „mégsem” gombokat egymás mellé helyezik, vagy a lemondás után egyből felajánlják az újracsatlakozás lehetőségét, alacsonyabb árakkal, vagy akciókkal – és bár utóbbi kecsegtetőnek tűnhet a felhasználó részéről, a végen a szolgáltatás lemondása ugyanolyan nehézségekkel járhat.