Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

A 2026-os futball-vb lehet minden idők legkörnyezetszennyezőbb világbajnoksága

A 2026-os futball-vb lehet minden idők legkörnyezetszennyezőbb világbajnoksága

A 2026-os futball-vb lehet minden idők legkörnyezetszennyezőbb világbajnoksága
Shutterstock

Egy friss tudományos jelentés szerint a 2026-os labdarúgó-világbajnokság, amit az Egyesült Államok, Kanada és Mexikó közösen rendez meg, minden korábbi tornánál nagyobb klímaterhelést okoz majd.

A Scientists for Global Responsibility (SGR) által közzétett jelentésre hivatkozva a brit The Independent arról számolt be, hogy az új lebonyolítási forma, ami több csapatot és jóval több mérkőzést jelent, drámai mértékben növeli az üvegházhatású gázok kibocsátását.

A cikk a videó után folytatódik

„A torna során keletkező üvegházhatású gázok kibocsátása majdnem kétszerese lesz az elmúlt négy világbajnokság átlageredményének” – olvasható a jelentésben. A kutatók hangsúlyozták, hogy a környezeti hatásokat leginkább a légi közlekedésre való „nagymértékű támaszkodás”, valamint a meccsek számának „jelentős növekedése” súlyosbítja.

A számítások szerint a 2026-os világbajnokság körülbelül 9 millió tonna CO₂-egyenértékű kibocsátást fog generálni, amely jóval meghaladja a 2022-es katari torna által okozott 5,25 millió tonnás szennyezést. A kutatók becslése szerint ez a mennyiség nagyjából 6,5 millió brit személygépkocsi éves kibocsátásával egyenértékű – jegyzi meg az orosz hírügynökség.

Súlyos számok láttak napvilágot

Mindez részben az új formátumnak köszönhető, amely a korábbi 32 csapatos mezőny helyett 48 nemzeti válogatottat vonultat majd fel. A mérkőzéseket 16 különböző városban rendezik meg három ország területén, ami hatalmas távolságokat és komoly logisztikai kihívásokat jelent. Mindezt nagyrészt repüléssel oldják meg a csapatok, szurkolók és személyzet.

A Nemzetközi Labdarúgó Szövetség (FIFA) ugyanakkor korábban vállalta, hogy 2030-ig 50 százalékkal csökkenti a károsanyag-kibocsátást, valamint 2040-re teljes klímasemlegességet ér el. A szervezet közleménye szerint már „kidolgozott és alkalmazott olyan fenntarthatósági stratégiákat, amik lehetővé teszik hatásuk felismerését és a szükséges lépések megtételét”.

A tudósok azonban arra figyelmeztetnek, hogy a tervek és vállalások önmagukban nem elegendők. „Az éghajlatváltozás elleni küzdelem nem egyeztethető össze az olyan tömeges és energiaigényes eseményekkel, amelyek ennyire támaszkodnak a légi közlekedésre” – hangsúlyozzák a jelentés szerzői.