Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
361,59 Ft
Euró
389,35 Ft
Font
453,65 Ft
Bitcoin
63,213 $

Bővül a fizetős autópályák listája, a közúti áruszállítás is drágulni fog jövőre

A kormány ismételten többletbevételt akar, így újabb szakaszokat tesznek fizetőssé.

Fotó: Unsplash/Gabriel Santos
Gazdaság

Borbély Fanni

Szerkesztő

A Népszava jelentése szerint a központi költségvetés nagyfokú bevételi kényszere miatt állt elő friss tervezetével az Építési és Közlekedési Minisztérium, melyben tételesen felsorolják, hogy a már most is fizetős útszakaszok mellett mely további hazai szakaszokat kívánják fizetőssé tenni.

A jelenlegi e-matricás, tehát fizetős rendszerben mintegy 1400 kilométernyi útszakasz érintett, a kormány pedig további 170 kilométeres útszakaszt tenne fizetőssé. Ez a kiegészítés nyilvánvalóan nem indokolja a szaktárca további 150 milliárdos többletbevételi terveit, a háttérben ugyanis más áll. Soron kívül Csak pár felhő zavarhatja meg a szombati napsütést

Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) titkára közölte, a jelenlegi útdíjrendszer teljesen átalakul, ami a teherautók és kamionok motorjainak euronorma besorolásán és a tengelytávon alapul, magyarul valamennyi áruszállító járműnek egységesen infrastruktúra-használati díjat kell fizetni járműkategóriákhoz rendelten.

Ezen felül pedig további díjakat terhelnek rájuk, nevezetesen külső költség-díjat, melyet az okozott zaj- és levegőszennyezés alapján számítanak ki. Érdekesség, hogy e díjakat eddig is fizetni kellett, csak épp más rendszerben: jövő január elsejétől ugyanis a szennyező fizet elv a külső költség-díjban fog megjelenni.

A számok tekintetében pedig ez a jelenlegi díjszabáshoz képest 20-30 százalékkal magasabb díjat eredményez a legkorszerűbb, euró 6-os motorral rendelkező öttengelyes kamion esetében. Erre pedig még rárakódik október 1-től az inflációkövető útdíjemelés mértéke is, ami 17,6 százalékos lesz.

Mindent összevetve igen jelentős mértékben fog drágulni a közúti áruszuszállítás, hiszen minél nagyobb károsanyag kibocsátású a kamion motorja, annál inkább emelkedik a külső költség-díj mértéke, ami azt eredményezi, hogy akár 80 százalékos (!) díjemelésre is van kilátás.