Szinte maradéktalanul képes újrahasznosítani a Nissan az akkumulátorokban lévő ritkaföldfémeket
A villanyautók gyártásának egyik hátulütője, hogy az akkumulátorok olyan fémeket tartalmaznak, melyek kitermelése rendkívül költséges feladat, ezért az újrahasznosítás kulcsfontosságú tényező.
A japán autógyártó éppen a reciklációt emelte magasabb fokozatra, köszönhetően annak az új technológiai eljárásnak, melynek révén 98 százalékos effektivitást sikerült elérniük – olvasható a Nissan közleményében.
Az elektromos járművek környezetre mért káros hatása a lítiumion akkumulátorok alapvető komponenseinek kinyerésében keresendő, hiszen az olyan elemeket, mint például a neodímiumot és diszpróziumot csak intenzív bányászat útján lehet előállítani.
A Nissannak sikerült ezeket a fontos elemeket alternatív módon visszanyerni az egyszer már felhasznált akkumulátorokból, hála a Vaszeda Egyetemmel kötött megállapodásuknak, melynek révén egy automatizált módszerrel megvalósítható a feladat.
A három év alatt létrehozott metódushoz szénsavas anyag és nyersvas szükséges, amelyeket a feltárt akkumulátorhoz adva, 1 400 Celsius-fokra hevítve felolvasztanak, majd vas-oxidot adagolnak a keverékhez, a reakció révén pedig kioxidálódnak a ritkaföldfémek.
Ezt követően bórtartalmú folyadékáramba merítik a vegyületet, így a ritkaföldfémek az oldat tetejére kerülnek, ezáltal könnyedén kettéválaszthatóak a többi anyagtól. A megoldás ipari körülmények között egyszerűnek számít, így könnyen elképzelhető, minden idők leghatékonyabb szeparálási és újrahasznosítási módszerét alkották meg.