Óriási pénzeket költött reklámra a Temu, a magyar e-kereskedők nem hagyják magukat
Korábban az Ecommerce Hungary úgy döntött, magyarországi kontrollt és versenyhivatali vizsgálatot kér a kínai internetes piac új gigásza ellen. Az ügy kapcsán most további részletek láttak napvilágot.
Korábban megírtuk, hogy egy friss kutatási jelentés megállapította, mely korosztályokban a legnépszerűbb a Temu, ennek kapcsán pedig néhány vásárló azt is elárulta, miért rajonganak annyira a kínai webáruházért. Azt leszámítva persze, hogy elképesztően olcsón kínálják az árucikkeik többségét, illetve a reklámjaikkal mostanra szinte mindenki találkozott legalább egyszer valamely platformon. Ám a magyar e-kereskedők nem igazán nézik jó szemmel, hogy a cég megkérdőjelezhető módszerekkel letarolja a magyar piacot.
Ezért a kereskedőket tömörítő érdekvédelmi szövetség, az Ecommerce Hungary nemrégiben egy beadvánnyal fordult a hazai kereskedelmi tevékenységeket is felügyelő Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH). Később pedig a feltörekvő webshopot üzemeltető cég is reagált a magyar e-kereskedők vádjaira, kiemelve, hogy a Temu nem sért sem régiós, sem helyi jogszabályokat működése során. A Pénzcentrum most az Ecommerce Hungary elnökségi tagját, Györke Zoltánt kérdezte arról, mi sarkallta az érdekvédelmi szervezetet a versenyjogi panasz beadására.
Állítása szerint nem tartható fenn az, hogy a Temu a hatalmas marketingköltéseivel jusson mindent leuraló előnyhöz. Egyes források szerint az Egyesült Államokban a Temu 2023-as digitális reklámköltése a hárommilliárd dollárt is elérhette, míg Magyarországon a Growww Digital több száz milliós nagyságrendre becsülte a havi online költésüket. „Ilyen nagyságrendű marketingköltést a legnagyobb hazai szereplők sem engedhetnek meg maguknak” – mondta Györke Zoltán.
Majd hozzátette: „Ugyanakkor vélelmezhető az is, hogy a Temu által kínált termékek széles köre dömpingáron, veszteséggel kerül értékesítésre. Mindez együtt gazdasági erőfölényből következő versenyelőnyt jelenthet”. Mint mondta, az internetes kereskedőket tömörítő szervezetnél a beadványtól azt várják, hogy legalább minimális szabályozást igyekezzenek elérni a kínai óriással szemben. Véleményük szerint a Temu olyan manipulatív módszerekkel operál, melyeknek már nem szabadna létezniük, s a beadványuk alapját a fogyasztót tisztességtelenül befolyásoló, megtévesztésre alkalmas gyakorlatok adják.
Ezek közül kiemelkedő, hogy a Temu a kedvezmény mértékét a beszállítóik ajánlott fogyasztói árához képest tünteti fel, a problémák másik csoportja pedig a nehezen vagy sehogy sem ellenőrizhető, sürgető üzenetekre vonatkozik. „Összességében azt látjuk, hogy egy jelentős gazdasági erőfölényben lévő vállalat alkalmaz a fogyasztókat nem megengedett módokon befolyásoló, a vonatkozó szabályokba ütköző eszközöket. Továbbá a cég tevékenysége magyarországi, a jogszabályokat betartó, megengedett eszközökkel, szabályszerűen versenyző vállalkozásokkal szemben torzíthatja a piacot. Ezért fordulunk a GVH-hoz” – fogalmazott az Ecommerce Hungary elnökségi tagja.