„Kihalási eseményt” indíthat el az amerikai autóiparban az olcsó kínai járművek megjelenése
Hawley szenátor a magasabb vámban látja a megoldást, Donald Trump is ezt ígéri.
Josh Hawley republikánus szenátor szerdán törvényjavaslatot terjeszt elő a kínai járműimportra kivetett vámok emelésére, miközben hangot adott aggodalmának, miszerint az olcsó modellek jelentős csapást mérnek az amerikai autógyártókra – számolt be róla a CNA.
Hawley törvényjavaslata a jelenlegi 2,5 százalékról 100 százalékra emelné az alapvámot, ami a jelenlegi 27,5 százalékról 125 százalékos összvámot jelentene minden importált kínai autóra. A 100 százalékos vámemelést a kínai székhelyű autógyártók által Mexikóban összeszerelt járművekre is alkalmazni kívánja.
A szenátor szerint Joe Bidennek sürgősen lépéseket kellene tennie az amerikai autóipari dolgozók védelmében „a Kína által okozott egzisztenciális fenyegetés” miatt. Mindeközben Donald Trump kijelentette, hogy megválasztása esetén újabb vámokat vet ki a kínai járműimportra – első ciklusa alatt már 25%-kal megemelte azokat.
„Az olcsó kínai autók – amelyek azért ilyen olcsók, mert a kínai kormány hatalmával és finanszírozásával támogatják őket – megjelenése az amerikai piacon a hazai autóipar számára kihalási eseményt jelenthet” – áll az USA gyártóit tömörítő szervezet, az Alliance for American Manufacturing jelentésében.
A washingtoni kínai nagykövetség szerint ugyanakkor a kínai gépjárműexport „a kínai feldolgozóipar magas színvonalú fejlődését és erős innovációját tükrözi, költséghatékony és kiváló minőségű járműveket biztosítva a világ számra”.
Az Egyesült Államokban nem véletlenül lett ismét felkapott a téma, hiszen a Magyarországon európai gyártóbázist létesítő, az elektromos autók gyártásában a Teslát is megelőző, ezzel világelsővé váló BYD Mexikóban létesítendő üzeméből akarja ellátni az USA piacát elektromos autókkal.