Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Mol-vezér: 500-600 millió dollár többletköltséget jelentene az orosz olajról való leválás

Mol-vezér: 500-600 millió dollár többletköltséget jelentene az orosz olajról való leválás

Mol-vezér: 500-600 millió dollár többletköltséget jelentene az orosz olajról való leválás
Hernádi Zsolt, a MOL-csoport elnök-vezérigazgatója beszédet mond a Petõfi-díj a közép-európai népek szabadságáért kitüntetés átadási ünnepségén a MOL Campusban 2024. november 29-én. MTI/Hegedüs Róbert

Hernádi Zsolt különösen életszerűtlennek nevezte az orosz energiahordozókra javasolt 500%-os vámot, amely szerinte sem piaci, sem racionális szempontból nem tartható.

Az orosz leválás kérdése azt követően vált ismét forróvá, hogy az Európai Unió nyíltan kimondott céljává vált, hogy 2027 végére teljesen megszüntesse az orosz földgáz, kőolaj és nukleáris fűtőanyag importját – emlékeztetnek a beszámolóban. A frissen bemutatott brüsszeli terv 9 pontban határozza meg az ehhez vezető lépéseket, amelyek között szerepel az új orosz gázszerződések betiltása, a meglévők felmondása vis maior hivatkozással, valamint kötelező nemzeti leválási tervek kidolgozása. Mindez azt vetíti előre, hogy Magyarország energiabeszerzési keretei a következő években jelentősen átalakulhatnak.

Ugyanis a magyarországi kőolajimportnak mintegy 75-80%-a még mindig Oroszországból érkezik, mind a Mol pozsonyi, mind a százhalombattai finomítójába. Fontos tudni, hogy az orosz megoldás kiesésével – elsősorban a Brent-Ural árkülönbözet miatt – jelentősen drágábbá válna az alapanyag-beszerzés a Mol számára, másrészt az ilyen helyzetben előtérbe kerülő Adria-vezetéken sokszoros költségtöbbletet fizet ki a Mol a nemzetközi összevethető árakhoz képest – derül ki a Hernádi Zsolt Mol-vezér által az ATV-nek adott interjúból, amit a Portfolio szemlézett.

A szakember arra figyelmeztetett: a kelet-európai országok nincsenek bekötve a tengeri olajvezeték-hálózatba, így míg Nyugat-Európa számára nem probléma, ha a nyersolaj hajón érkezik, addig a régió országai továbbra is vezetéken kapják az orosz olajat. Ha Magyarország leállna az orosz kőolaj importjával, az évente 500–600 millió dolláros többletkiadást jelentene az országnak – hangsúlyozta. Elmondása szerint a Mol-csoport növekedése elsősorban a működés hatékonyságának javulásából fakad.

Majd azzal folytatta: ugyan a kormány csökkentette a vállalatra kivetett különadók egy részét, de a nemzetközi bizonytalanság továbbra is jelentős. Különösen életszerűtlennek nevezte az orosz energiahordozókra javasolt 500 százalékos vámot, amely szerinte sem piaci, sem racionális szempontból nem tartható. „Ez gyakorlatilag kivitelezhetetlen lenne” – jelentette ki Hernádi, aki szerint a piaci logika azt diktálná, hogy versenyezzen az amerikai és az orosz olaj, és ne politikai döntések határozzák meg a forrásokat.

Az 500 százalékos vám szerinte inkább egyfajta politikai nyomásgyakorlás, ami akár egy szélesebb üzleti alku része is lehet – például arra, hogy Európa jobban figyelembe vegye az Egyesült Államok szempontjait. Úgy véli, Donald Trump egy új megállapodásra törekszik. De az interjú során a gárdonyi olajszennyezésre is kitért, amelyet illetően leszögezte, jelenleg nincs esélye annak, hogy az anyag átszivárogjon a talajvízbe vagy a Velencei-tóba. Ennek ellenére résfalat építenek a biztonság növelése érdekében, s a helyiekkel való folyamatos tájékoztatás biztosított.


Korábban egyébként arról is írtunk, hogy szakértők szerint Magyarország képes lenne leválni az orosz energiahordozókról. Kiderült, mire lehetne számítani, ha ez megtörténne – a témára itt tértünk ki bővebben. Mindemellett arról is beszámoltunk, hogy a kormány szerint nagyon nehéz lenne lecserélni az orosz fűtőanyagot Pakson, amit Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter erősített meg. Példaként hozta fel, hogy míg egy autót könnyű lecserélni más márkára, ez ebben az esetben messze nem így működik.