Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Megérkeztek az első kínai konténerhajók a 145 százalékos Trump-vámmal sújtott árukkal

Megérkeztek az első kínai konténerhajók a 145 százalékos Trump-vámmal sújtott árukkal

Megérkeztek az első kínai konténerhajók a 145 százalékos Trump-vámmal sújtott árukkal
Fotó: Donald Trump amerikai elnök (b) fogadja Mark Carney kanadai miniszterelnököt a washingtoni Fehér Házban 2025. május 6-án. MTI/EPA/Will Oliver

Tizenkétezer, kiemelt vámtétellel sújtott konténer érkezett az első kínai szállítmányokkal Los Angeles és Long Beach kikötőibe.

A MarineTraffic hajózási adatai szerint az Egyesült Államok két legforgalmasabb ázsiai konténerkikötőjébe megérkezett az első hét olyan teherhajó, amely a Donald Trump által bevezetett 145 százalékot meghaladó vámtételek életbe lépése után hagyta el Kínát. További öt szállítóhajó várható érkezése a következő napokban.

A konténerekben számos jelentős vállalat árui találhatók, köztük az Amazon, a Home Depot, az Ikea, a Ralph Lauren és a Tractor Supply termékei. Az áruk széles választéka a háztartási cikkektől kezdve a ruházati termékeken át egészen a bútorokig terjed. Az Amazon külön figyelmet érdemel, mivel különböző eladók nevében rendkívül változatos termékpalettát importált, beleértve hűtőszekrényeket, olajsütőket, egérpadokat, könyvespolcokat és nappali bútorokat.

A Tractor Supply szállítmányaiban hordozható dobventilátorok, kerti szerszámok és férfi munkavédelmi lábbelik találhatók, míg a Home Depot esetében lámpatestek és mennyezeti ventilátorok már átestek a vámellenőrzésen. A Tractor Supply szóvivője az április 24-i eredménybeszámolójukra hivatkozva hangsúlyozta, hogy a vállalat aktívan együttműködik beszállítóival és ellátási lánc partnereivel a közelmúltban bejelentett vámok hatásainak kezelésében.

Komoly áruk érkeztek

A beérkezett áruk között megtalálhatók továbbá Ikea bútorok, Speedo úszószemüvegek és úszósapkák, Procter & Gamble szalvétatartók, valamint Samsung nyomtatott áramköri lapok, mikrohullámú sütők és hűtőszekrény-alkatrészek. A Ralph Lauren márkától pulóverek, kasmír termékek és blézerek, míg a Dr. Martenstől lábbelik érkeztek. Emellett LG mosógépek, légkondicionálók, tűzhelyek, hűtők és mosogatógépek, Bauer Hockey sportfelszerelések, Lenovo számítógép-alkatrészek, valamint a Valeo North America autóalkatrészei és a Polaris fejhallgatói és billentyűzetei is szerepelnek a szállítmányban.

Számos vállalat annak ellenére importálja az alapvető fontosságúnak ítélt termékkategóriákat, hogy aggódnak a fogyasztói kereslet és a gazdasági lassulás miatt. Az Amazon e-mailben küldött közleményében hangsúlyozta, hogy együttműködik értékes értékesítési partnereivel a változó környezethez való alkalmazkodásban, miközben fenntartja a széles választékot és az alacsony árakat a vásárlók számára.

Trump pénteken, a kulcsfontosságú kereskedelmi tárgyalások előtt jelezte, hogy hajlandó lenne 80 százalékra csökkenteni a Kínára kivetett vámokat, ami azonban még mindig rendkívül magas szintnek számítana sok vállalkozás számára. A Truth Social platformon közzétett bejegyzésében azt írta, hogy a „80 százalékos vám Kínára megfelelőnek tűnik!”, utalva a hétvégén Svájcban tervezett találkozóra Scott Bessent pénzügyminiszter és kínai partnerei között.

A Sea-Intelligence adatai

A SEKO Logistics globális kereskedelmi igazgatója, Brian Bourke elmondta, hogy ügyfeleik továbbra is nehezen értelmezik a különböző vámrendelkezések egymásra épülését. A szakember szerint ez a bizonytalanság folyamatos forgatókönyv-módosításokhoz vezet, ami más üzleti döntések befagyasztását eredményezi.

A Sea-Intelligence adatai szerint áprilisban és májusban összesen 90 járatot töröltek az Ázsia-Észak-Amerika nyugati parti és keleti parti útvonalakon. Az Ocean Alliance (amely magában foglalja a kínai tulajdonú COSCO-t és OOCL-t, a tajvani Evergreent és a francia CMA-t) 48 járatot törölt. A foglalások 30-50 százalékkal csökkentek a logisztikai szolgáltatók és hajózási társaságok jelentései szerint.

A csökkenő konténerforgalom mellett a szállítótársaságok kisebb hajókat is bevetnek. A világ legnagyobb tengeri fuvarozója, az MSC, valamint a Gemini Alliance (Maersk és Hapag Lloyd) is kisebb hajókat használ az ázsiai-észak-amerikai nyugati parti útvonalon. A Sea-Intelligence elemzése szerint az MSC konténerkapacitása 28 százalékkal, az Ocean Alliance kapacitása pedig 26 százalékkal csökkent az előző évhez képest.

Bourke végezetül arra figyelmeztetett, hogy miután a szállítmányozók befejezik az általuk alapvetőnek tartott készletek behozatalát, különböző mértékben várakozó álláspontra helyezkednek az ellátási láncukkal kapcsolatban, és továbbra is törlik a kínai megrendeléseket. Ez széles körű aggodalmakat kelt a termékhiánnyal és az üres polcok lehetőségével kapcsolatban.