Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

ÉLŐ

Clouds
Budapest 21

AKTUÁLIS

Dollár
363,45 Ft
Euró
392,56 Ft
Font
458,62 Ft
Bitcoin
61,048 $

Jelentés: emiatt szakadhatott ki az utasokkal teli repülőgép oldala a levegőben

A Boeing a jelentésre válaszolva közölte, hogy vállalja a felelősséget a történtekért.

Fotó: Unsplash / Illusztráció
Észak-Amerika

Koós Alexandra

Szerkesztő

Mint ismert, január elején történt az az incidens, amikor az Alaska Airlines egyik menetrend szerinti belföldi járatának felszállás után nem sokkal kiszakadt az oldala a levegőben. A Boeing 737 Max 9-es típusú repülőgép nem megfelelően rögzített vészkijárati ajtaja egy lakóház udvarán landolt, s szerencsére senki sem sérült meg komolyan a történtek miatt. Az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal vizsgálata azóta azt is megállapította, hogy mitől szakadt ki a gép oldala – írja a 24.hu a BBC-re hivatkozva.

A jelentés szerint a meghibásodás hátterében az állt, hogy az ajtóba nem kerültek bele azok a biztonsági reteszek, amik megfelelően rögzítették volna a gép oldalához. A Boeing a jelentésre válaszolva közölte, hogy vállalja a felelősséget a történtekért. „Egy ilyen esemény nem történhet meg egy olyan repülőgépen, amely elhagyja a gyárunkat. Egyszerűen jobb szolgáltatást kell nyújtanunk az ügyfeleinknek és utasaiknak” – mondta a repülőgépgyártó vállalat elnöke, Dave Calhoun. Állítása szerint a Boeing most egy „átfogó tervet hajt végre a szolgáltatásuk minőségének és az érdekelt felek bizalmának megerősítésének” érdekében. Soron kívül Tavaszias időben rendezik a téli Balaton-átúszást

Visszatérve a január 6-i incidensre, a gépnek amiatt kellett visszafordulnia, és kényszerleszállást végrehajtania, hogy a vészkijárati ajtó ajtódugója elmozdult a helyéről, az ajtó pedig megfelelő rögzítés híján egy pillanat alatt eltűnt a gép oldalából. De a cikkben azt is kifejtik: az ajtódugót a Boeing egyik beszállítója, a Spirit AeroSystems gyártotta, és még azelőtt beszerelték a repülőgép törzsébe, hogy a törzset leszállították volna a Boeingnek. A jelentés szerint az ajtódugót később – már akkor, amikor a Boeingnél volt a gép törzse – eltávolították, mivel a gyártási folyamatok során megsérült.

Majd amikor az ajtódugót visszarakták a vészkijárati panelra, akkor a rögzítéséhez használt négy reteszelőcsavar közül legalább három nem került be újra a megfelelő helyre. Az ajtódugó és a zsanérok sérülése, valamint a csavarok helyén lévő területek sérüléseinek hiánya arra utal, hogy a csavarok hiányoztak, mielőtt az ajtó kimozdult a normál helyzetéből – állapította meg a jelentés. A Spirit AeroSystems a jelentésre reagálva azt közölte:

Továbbra is az a céljuk, hogy a lehető legszorosabban együttműködjenek a Boeinggel és a szabályozó hatóságokkal a „legmagasabb szintű biztonsági, minőségi és megbízhatósági előírások betartása érdekében”. A repülőgépgyártó elnöke pedig megerősítette, hogy a Boeing új protokollt vezet be az ajtódugók megfelelő felszerelésének ellenőrzésére. Ugyanakkor tény, hogy nem ez volt az egyetlen problémás eset a cégnél, az utóbbi időben számos incidensről érkezett jelentés, körülbelül két hete például az orrkereke esett le egy gépnek a felszállás előtt.