Atommeghajtású űrhajót indíthatnak a Jupiterre
Nukleáris hajtórendszerrel ellátott repülő szerkezet alaprajzait tették le az asztalra bolgár mérnökök, akik ezzel a különleges kozmikus géppel szeretnék feltérképezni a Naprendszer gázóriásának rejtett titkait.
Nukleáris hajtórendszerrel ellátott repülő szerkezet alaprajzait tették le az asztalra bolgár mérnökök, akik ezzel a különleges kozmikus géppel szeretnék feltérképezni a Naprendszer gázóriásának rejtett titkait.
A Szófiai Egyetem kutatói az arXiv tudományos folyóiratban közzétett tanulmányban egy teljes Jupiter-missziót terveztek meg, amely során egy olyan atommeghajtású űrhajóval vehetik tüzetesebben górcső alá a gázóriás atmoszféráját, ami képes túlélni a légkörben uralkodó viszontagságos időjárási körülményeket.
A Jupiter azért is számít annyira vonzó felderítési területnek, mivel a vastag atmoszférájának köszönhetően igazából könnyedén lehetne rajta repülést végrehajtani, ugyanis nem rendelkezik szilárd részecskékkel vagy kőzetdarabokkal, amelyek esetlegesen beszennyeznék, illetve károsítanák az űrszondákat.
A bolygó légköre eléggé vaskos ahhoz, hogy egy Földön alkalmazott légijármű módosított változata is problémamentesen repülhessen benne. Az egyik legnagyobb gondot az okozza, hogy a Jupiter rendkívül messze van a Naptól, így képtelenség felhasználni a napenergiát, ezért a tudósok inkább a nukleáris hajtóanyagok felé nézelődtek, közülük is az akkumulátoros, utántöltős megoldást választották.
„A nukleáris üzemanyagok extrém magas energiasűrűséggel rendelkeznek, melynek hála hónapokig, akár évekig is fenntartható energiaforrást biztosítanak az egységnek. A kémiai hajtóanyagokkal ellentétben az atomreakciók nem az oxigén hőtermelő tulajdonságán alapulnak; mindezekből kifolyólag az űrhajó anaerob, oxigénmentes környezetben is képes repülni” – magyarázták a kutatók.
Ha mindez nem lett volna elég, az egységet tolósugár-hajtóművel láthatják el, ami nemcsak hogy sokkal nagyobb sebesség élérésére képes, de még könnyebb is a hagyományos meghajtórendszerekhez képest.