A Janssen-vakcinák nem igazán termelnek bevételt a gyártónak
Az Egyesült Államokban már felfüggesztették az oltóanyag használatát, miután ritka vérrögképződéses eseteket jelentettek néhány beoltottnál.
A vállalat számára azonban nem az általuk kifejlesztett koronavírus elleni oltóanyag jelenti a bevételforrást, mivel a több mint 22 milliárdos eladásból a koronavírus elleni oltóanyagok közel 100 millió dolláros költséget emésztettek fel, vagy a bevétel alig haladta meg a két százalékot.
Ezek az adatok jóval alacsonyabbak, mint a Moderna vagy a Pfizer nyereségének mértéke, a két vállalat előrejelzése szerint ugyanis az oltóanyagok éves értékesítése 18 és 15 milliárd dollár környékén fog mozogni, és ez csupán az első dózisokra érvényes.
A vállalatok közötti eltéréseknek számos oka van, először is az adagok száma: a Janssen eddig megközelítőleg csak 10 millió adagot adott el, és 200 millióval többet tervez szállítani az Európai Unióba és más országokba, valamint további 100 millió adagot az Egyesült Államokba.
Ehhez képest a Moderna és a Pfizer akár egymilliárd adagot is leszállíthat, mivel két dózisban szükséges beadni őket, így tehát az emlékeztető oltások következő hónapban lesznek esedékesek. A másik tényező a vállalatok közti különbségekben az idő, ugyanis a Janssen-vakcinát csal február végén, két hónappal a két mRNS-vakcina után hagyták jóvá, így a jelenlegi eladások is csak az elmúlt két hónap eladásait tükrözik.
Az egyik legfontosabb tényező pedig nem más, mint az adagok eladási ára, ugyanis míg a Janssen-vakcina dózisonként 10 dollárba (3020 forint) kerül, addig a Pfizer és a Moderna oltóanyagainak két adagja megközelítőleg 39-74 dollár (11780-22350 forint) körül mozog.
Mindez azért van így, mert a vállalat inkább a nonprofit modell alkalmazása mellett döntött, legalábbis a járvány végéig biztosan ezt a gyakorlatot fogják alkalmazni. Joaquin Duato, a Johnson & Johnson végrehajtó bizottságának alelnöke az elemzőkkel és a befektetőkkel folytat majd konferenciahívást, ezt követően pedig fontolóra vehetik az oltóanyag árának emelését – írja a Yahoo.
„A koronavírus a legsúlyosabb globális egészségügyi kihívás, amelyet életünk során láttunk, és a Johnson & Johnson elkötelezett amellett, hogy segítsen a világnak megnyerni a koronavírus elleni harcot, és még jobban felkészülni a lehetséges jövőbeni járványokra” – mondta Paul Stoffel, a a társaság tudományos vezérigazgatója.