A Facebook ígéretet tett arra, hogy 2030-ra „vízpozitív” lesz
A technológiai cég célja, hogy több vizet állítson helyre, mint amennyit fogyaszt, miközben versenyben van a zöld célok eléréséért.
A Facebook bejelentette, hogy 2030-ra „vízpozitívvá” kíván válni, több vizet állítva helyre, mint amennyit a vállalat globálisan fogyaszt. A cég úgy tűnik, hajlik a világ legnagyobb technológiai szereplői közötti versenyre, mivel mindannyiuknak az a célja, hogy elsőként érjék el a karbonsemlegességet; vállalják, hogy kompenzálják az ügyfeleik és saját működésük által okozott kibocsátásokat, sőt, azt is tervezik, hogy a szervezet által életciklusa során az összes kibocsátott szén-dioxidot megszüntetik.
Sok technológiai vállalathoz hasonlóan a Facebook vízfelhasználása is jelentős, elsősorban az adatközpontok hűtésében betöltött szerepe miatt. A Facebook egyetlen adatközpontja az amerikai Albuquerque-ben például évente több mint félmilliárd liter vízhez jut hozzá, ami komoly konfliktust okozott a helyi gazdaságokkal és vállalkozásokkal, amelyek attól tartanak, hogy a bővítés károsíthatja saját működési lehetőségeiket.
A Facebook közölte, hogy már megkezdte a munkát e terhelés csökkentésére az adatközpontok hűtésére és párásítására szolgáló új technológiák kifejlesztésével. Ezek 80 százalékkal növelnék a vízhatékonyságot „az iparági szabványhoz képest”. A vízpozitivitásra való új törekvés azonban azt is magában foglalja, hogy a vállalat vízhiányos területeken vízhelyreállítási projekteken is dolgozik majd.
A vállalat azt is közölte, hogy már eddig is olyan projektekbe fektetett be, amelyek évente több mint 850 millió gallon (1 gallon 3,8 liternek felel meg) vizet pótolnak hat amerikai államban, köztük Új-Mexikóban, Kaliforniában és Utahban. A tervek szerint a jövőben Írországra, Szingapúrra, Indiára, az Egyesült Királyságra és Mexikóra is kiterjeszti a munkálatokat.
A döntés azt követően született, hogy a Facebook áprilisban bejelentette, hogy sikeresen elérte a nettó nulla kibocsátást, és ezzel megnyitotta az utat a további cél elérése előtt, hogy 2030-ra a teljes ellátási láncában nettó nulla kibocsátást érjen el. Ez a fajta ambiciózus célkitűzés gyorsan normává válhat az ágazatban. Az Apple 2030-ra szén-dioxid-semlegességet tűzött ki célul saját maga, beszállítói, sőt, még a felhasználók otthonában lévő termékei áramellátásához használt villamos energia tekintetében is, míg a Microsoft tavaly azt ígérte, hogy 2050-re minden valaha kibocsátott szén-dioxidot eltávolít – írja a Guardian.