Ártalmas lehet a virtuális oktatás a gyermekek mentális egészségére
Jobban megviselheti a gyermekeket és a szülőket a virtuális oktatás, mint a személyes, derül ki az Egyesült Államok Betegségmegelőzési és Járványügyi Központjának (CDC) csütörtökön közzétett tanulmányából.
A CDC kutatói 1290 olyan szülő részvételével végezték el a vizsgálatot, akiknek 5 és 12 közötti gyermekeik vannak. A 2020 októbere és novembere között a kérdőívet kitöltők 25 százaléka jelentette, virtuális vagy kombinált, azaz virtuális és személyes oktatásban résztvevő gyermekének mentális vagy érzelmi egészsége romlott, míg a személyes oktatásban résztvevő gyermekeknek csak 16 százalékát érintette a probléma.
A szülők válaszai szerint a gyerekek kevésbé voltak fizikailag aktívak, kevesebb időt töltöttek a szabadban és a barátaikkal – foglalta össze a CNN. Egy New York-i kétgyermekes édesanya szerint különös nehézséget okoz, hogy négy alkalommal nyitották meg és zárták be újra az iskolákat, így hol virtuálisan, hol személyesen történt az oktatás.
Nem csak a gyermekek jóllétét és mentális egészségét veszélyezteti azonban a távoktatás: azon szülők 54 százaléka, akiknek a gyermekei virtuális oktatásban részesültek, jelezték, hogy érzelmi nehézségek, például szorongás vagy lehangoltság tüneteit azonosították magukon, míg azon gyermekek szüleinek 38 százaléka, akik offline jártak iskolába, hasonló élményekről számoltak be.
Az online oktatásban részesülő diákok szüleinél ráadásul többször került veszélybe az állásuk, illetve a munkahely megőrzéséről való aggodalmakról, alvási nehézségekről, új kihívásokról és a munka és a magánélet egyensúlyának felborulásáról nyilatkoztak.
A szakértők azonban arra figyelmeztettek, hogy nem minden gyermek mentális egészségének tehet jót az iskolába való visszatérés, különösen igaz ez azok számára, akiket a társaik zaklattak és bántalmaztak korábban, vagy akik szabadabbnak érezték magukat otthon, az iskola hierarchiai rendszerén kívül, és így könnyebben tudták kifejezni magukat.
A világjárvány kezdete óta és az online tanítás bevezetésével a gyermekek több területen is fejlődhettek, amelyek a hagyományos oktatásban nem feltétlenül valósulnak meg, mint a növekvő önállóság, a tervezés, problémamegoldás és a végrehajtás képessége.
Lenore Skeazy, a Let Grow gyermeknevelési mozgalom elnöke szerint, attól még, hogy ahhoz vagyunk hozzászokva, hogy a gyerekek öt napot az iskolában töltenek, a maradék idejüket pedig szülői irányítással, nem biztos, hogy ez a legjobb rendszer vagy módszer a gyerekkor megélésére. A szakértők szerint a mindennapi tevékenységek fejleszthetik a gyerekek egyes képességeit, mint a sütés az alap matematikai képességeket, a játékok elmagyarázása vagy újak megálmodása a kommunikációs képességeiket, a házimunkában való segítségnyújtás pedig a felelősségteljességet.