Dollár
389,80 Ft
Euró
408,24 Ft
Font
471,01 Ft
Bitcoin
16,200 $

5 fűszer, amelyekkel megelőzhetjük a rákot és a különböző súlyos betegségeket

not image

Kulcsár Péter

2020. október 13. - 21:01

Habár a magyar konyhában alapvetően a són, a fűszerpaprikán, a fekete borson és a fűszerköményen kívül más plusz aromát biztosító szárított növényt nem nagyon alkalmazunk, jól tennénk, ha beiktatnánk a fogyasztásukat, hiszen jelentősen javíthatnánk velük saját egészségünkön.

Habár a magyar konyhában alapvetően a són, a fűszerpaprikán, a fekete borson és a fűszerköményen kívül más plusz aromát biztosító szárított növényt nem nagyon alkalmazunk, jól tennénk, ha beiktatnánk a fogyasztásukat, hiszen jelentősen javíthatnánk velük saját egészségünkön.

Soron kívül Mexikói bokszoló fenyegette meg Lionel Messit a „tiszteletlen” ünneplés miatt 

Sokan az egészséges életmód kiválasztásakor kizárólag a húsokra és a növényi eredetű táplálékokra fókuszálnak, holott a fűszerek szintén rendkívül fontos kiegészítő lehetnek a kiegyensúlyozott étrendnek.

Az élelmiszerekből bevitt só maximális mennyiségét az Egészségügyi Világszervezet 5 grammban maximalizálja, mi pedig ennél gyakran jóval többet eszünk meg, ezáltal megnövekedhet a magasvérnyomás-betegség és az egyéb szív- és érrendszeri elváltozások rizikója.

Ha okosan bűvészkedünk a fűszerekkel, akkor a sóérzetet könnyedén helyettesíthetjük, ezáltal nemcsak hogy zamatosabb ízkavalkádokat hozhatunk létre a megszokott ételeinkben, hanem az immunrendszerünket is erősíthetjük velük.

A következő listánkban szereplő fűszereket bármelyik szupermarketben vagy bevásárlóközpontban megvásárolhatjuk, továbbá az áruk sem lesz akadály, hiszen általában olcsóak és egyébként is keveset kell belőlük felhasználnunk főzéskor és sütéskor.

Fehér mustár

Habár hazánkban egyre inkább kiment a divatból a fehér mustár használata, a magja mégis egyrészt lágyságot és kellemes csípősséget kölcsönözhet az ételeinknek, másrészt bizonyítottan vérnyomáscsökkentő és érvédő hatással rendelkezik. A laboratóriumban elvégzett kutatások alapján a mustármagban lévő mustárglikozidok, illóolajok és szinigrin megakadályozza a rákos sejtek szaporodását.

Rozmaring

A főként sült húsokhoz és mártásokhoz ajánlott rozmaring védi a szív- és érrendszert, oxigénnel dúsítja a vérünket, valamint az Alzheimer-kór kialakulását is meggátolhatja. Ha éppen mediterrán diétát folytatunk, akkor a carnosolsavnak és a rozmaringsavnak hála védve érezhetjük magunkat a sejtkárosodástól és a bőrráktól is.

Cayenne-bors

Az elnevezés ellenére – pontosabban a félrefordítás miatt – a Cayenne-paprikából készült kellemesen csípős fűszerben a kapszaicin nevű molekula dominál, amely azon túl, hogy pikánssá teszi az ételeket, csökkentheti a magas vérnyomást, valamint a rákbetegségek rizikóját is. Ha bátrak vagyunk, helyettesíthetjük vele a fűszerpaprikát, de kipróbálhatunk rengeteg mexikói, spanyol vagy görög receptet, amelyekhez elengedhetetlen a Cayenne-bors.

Gyömbér

Az enyhén csípős ízért felelős gingerolnak és sogaolnak köszönhetően a gyömbér gyulladáscsökkentő, vérkeringést serkentő és sejtvédő hatással bír, továbbá a gyomorpanaszokat is megszüntetheti. A kínai konyha egyik alapvető fűszereként tartják számon, de sokszor édességekben vagy üdítőitalokban is fellelhetjük, legjobb viszont az, ha saját magunk ízesítjük meg vele az ételeinket.

Kurkuma

A rikítóan sárga színéről ismert, főleg indiai és keleti konyhákban használatos kurkuma fő hatóanyaga a kurkumin nevű polifenol, ami azon túl, hogy komoly gyulladáscsökkentő hatással rendelkezik, a rák kialakulásának kockázatát is csökkenti. Ezt a fűszert általában színezékként adagolják különféle ételekhez, de az illata is jellegzetesen édeskés, ezért tökéletes alapanyaga például a currynek és a tikka masalának.