Rejtélyes repülőjáratok Kína és Mianmar között a puccs idején: mi az igazság?
Kína nagyon szeretné elrejtegetni a világ elől, hogy bejelentés nélkül repülőjáratokat küldtek Mianmar irányába éppen akkor, amikor a hadsereg átvette a hatalmat puccs útján.
Rejtélyes, regisztrálatlan repülőjáratok szelték az eget több mint egy héten keresztül, mindennap Kína és Mianmar között, melyen különböző árucikkeket és embereket szállítottak az éppen politikai káoszba süllyedő országba, ahol a katonai junta rendkívül erőszakos számol le a tüntetőkkel szemben, akik a puccs és az elnök letartóztatása ellen demonstrálnak.
Egyre inkább úgy tűnik, hogy Pekingnek van némi szerepe az erőszakban. Az első spekulációk ennek kapcsán már a hónap elején elindultak, hogy Kína esetleg támogathatja a puccsot, ugyanis az állami Hszinhua hírügynökség úgy közölte az erről szóló tudósítást, hogy „kabinetváltás” történt.
A mianmari katonaság ráadásul egyre erőszakosabban lép fel a demonstrálók ellen, a figyelem azonban nem akadt meg itt, hanem többen érzékelték a Yangoni Nemzetközi Repülőtér és a dél-kínai Kunming Repülőtér közötti mindennapos forgalmat, amelyről igazán egyik fél sem beszél.
Wang Wenbin, a kínai külügyminisztérium szóvivője elmondta, rengeteg álhír terjeng a Kína-Mianmar kapcsolatról, és elmagyarázta, hogy a repülők mindössze tengeri húst szállítottak az országba. Susan Hutchinson katonai szakértő azonban a The Strategist nevű lapba írt cikkében fogalmazott úgy, hogy a járatok részletei alapján ennek nagyon alacsony a valószínűsége.
Mint mondta, feltehetően arról van szó, hogy Kínának nemcsak tudomása volt arról, hogy a hadsereg éppen készül átvenni a hatalmat, hanem katonákat is küldhetett a mianmari kollegáiknak, hogy fokozottabb legyen a védelem. Hutchinson rámutatott arra is, hogy a hatalomátvételkor minden nemzetközi járatot betiltottak, így rendkívül alacsony forgalma van a yangoni reptérnek.
Hutchinson kihangsúlyozta, hogy a járatokkal ráadásul nemzetközi repülési jogot is sértettek, mivel a gépek transzpondereit kikapcsolták, valamint egyik járatot sem regisztrálták a Kunming Repülőtéren, mint érkező járat. A szakértő szerint akárki is szervezi ezeket a járatokat, mindent megtesz annak érdekében, hogy erről senki ne szerezzen tudomást:
Hutchinson szerint az a tény is az utóbbi forgatókönyvre utal, hogy Kína a világ ötödik legnagyobb exportőre, ha fegyverekről van szó, csak az elmúlt 15 év során 16.2 milliárd egységnyi lőszert exportáltak.
A szakértő úgy véli, ha a múltból indulunk ki, akkor a közeljövőben arra lehet számítani, hogy a különböző etnikai kisebbség és más civil csoportok ellen súlyos fellépés várható. Ezek közül kifejezett veszélybe lehet a Kacsin népcsoport Mianmar északi részén, és a maradék 600 000 Rohingja, a bangladesi határ közelében.
Hutchinson megjegyzi, hogy nincs szüksége különösebben kifinomult fegyverzetre a mianmari hadseregnek, hogy folytassa a ronhingják ellen megindított népirtást, csak lőszerre van szükségük. Hozzátette: az sem tekinthető véletlennek, hogy Mianmar az egyik legnagyobb importőre volt Pekingnek az elmúlt évtizedben.
Kunmingnak ennek a történetben pedig azért is van jelentősége, mert fontos kínai katonai fegyverzetnek ad otthont, többek között a Népi Felszabadító Hadsereg 63. Rakétabázisának, ezen felül főként Délkelet-Ázsiában tevékenykedő hírszerzési és kiberbiztonsági szakértők otthonaként is szolgál. Ha ez nem lenne elég, magas szintű tárolókapacitással, logisztikai üzemekkel és egy légi támaszponttal is rendelkeznek.
Mivel az orosz és kínai befolyás miatt az ENSZ Biztonsági Tanácsa nem léphet fel Mianmarban, ezért Hutchinson szerint még ez a két nemzet sem tudja, mi várható Min Aung Hlaing juntavezértől. Zárásként hozzátette: a repülőgépek tartalma nagyon sok mindent elárulhat, mi várható a közeljövőben.