Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
365,35 Ft
Euró
394,20 Ft
Font
461,32 Ft
Bitcoin
70,793 $

Fehérorosz válság: Magyarország felé is kerülnek a repülők

Jelentős bevételkiesést jelent Fehéroroszország számára, hogy számos légitársaság inkább Lengyelország és Litvánia felé kerül, de néhányan Magyarország légtere felé terelik járataikat.

Fotó: Sangga Rima Roman Selia/Unsplash
Belföld

Kornis Vivien

Szerkesztő

Miután a Ryanair egyik járatát a múlt héten bombafenyegetésre hivatkozva eredeti útjáról elterelték és landolásra kényszerítették Minszkben a fehérorosz hatóságok, néhány légitársaság saját hatáskörében úgy döntött, hogy inkább elkerüli az ország légterét.

Az EuroNews információi szerint mióta az EU ugyanezt javasolta, egyharmadával esett vissza a fehérorosz légtérbe belépő repülőjáratok száma. Az elmúlt két hónap során átlagosan 339 járat haladt át az ország légterén naponta, és ez a szám május 22-én még 409 volt, három nappal később azonban 255-re csökkent. Soron kívül Kocsis Máté Magyar Péterről: „Nem ember és nem apa az ilyen”

Május 24. óta elkerüli Belaruszt az Air Baltic és a WizzAir, és nem sokkal később az Egyesült Királyság szintén bejelentette, hogy a szigetországban is bázist működtető társaságoknak el kell kerülniük Fehéroroszország légterét. Azóta csatlakozott hozzájuk az Air France, a Lufthansa, a Swiss, a Finnair, a Singapore Airlines és a Korean Airlines, de az orosz, illetve a kínai járatok továbbra sem rettennek el a belarusz légtérben való közlekedéstől. 

Azért lehet érdekes, hogy kimaradnak a megszokott járatok Fehéroroszország légteréből, mert így a minszki repülőtér egyrészt elesik a forgalmi díjaktól, másrészt a kerülő légitársaságok sem fizetnek légtérhasználati és irányítási díjakat, ami jelentős bevételkiesést okoz az ország számára.

A legtöbben Lengyelország vagy Litvánia felé kerülnek, de néhány társaság és járat azonban ennél is nagyobb kitérőt tesz, és a magyar légteret érintve haladnak céljuk felé, ezért pedig a fent említett díjakat Magyarországnak fizetik.

A magyar légiforgalmi irányító szolgálat az EuroNews megkeresésére közölte, hogy bár az uniós javaslat hatására növekedett a magyar légtéren át közlekedő járatok száma, a forgalombővülés elenyészőnek mondható. 

A HungaroControl a portálnak elárulta, hogy az elmúlt tíz évben több olyan rendkívüli esemény történt, amely arra kényszerítette a légitársaságokat, hogy a korábbi útvonalaikat megváltoztatva más országok légterein átutazva érjék el céljaikat. Ilyen volt a szíriai polgárháború, majd az iraki háború, így az Öböl-menti országokba tartó gépek jelentős része Magyarország felé került terelésre.

2014-ben a Fekete-tenger feletti légteret nyilvánították veszélyes területnek, ekkor szintén Magyarország fölött kezdtek közlekedni a járatok. A legjelentősebb forgalombővülés napi 250-300 járat többletet jelentett, miután 2014. július 17-én a Malaysia Airlines 17-es járatának tragédiája után a kelet-ukrajnai légtér elkerüléséről döntöttek.

Széles mosollyal lépett a tárgyalóterembe az antifa támadások elsőrendű vádlottja

Ilaria Salis a Fővárosi Törvényszéken állt bíróság elé, hatalmas volt az érdeklődés.