Dollár
431,80 Ft
Euró
423,19 Ft
Font
482,06 Ft
Bitcoin
19,505 $

Fehérorosz válság: Magyarország felé is kerülnek a repülők

Fotó: Sangga Rima Roman Selia/Unsplash
not image

Kornis Vivien

2021. május 29. - 08:54

Jelentős bevételkiesést jelent Fehéroroszország számára, hogy számos légitársaság inkább Lengyelország és Litvánia felé kerül, de néhányan Magyarország légtere felé terelik járataikat.

Miután a Ryanair egyik járatát a múlt héten bombafenyegetésre hivatkozva eredeti útjáról elterelték és landolásra kényszerítették Minszkben a fehérorosz hatóságok, néhány légitársaság saját hatáskörében úgy döntött, hogy inkább elkerüli az ország légterét.

Soron kívül Csalafinta patkány miatt maradt áram nélkül több mint 1500 ember

Az EuroNews információi szerint mióta az EU ugyanezt javasolta, egyharmadával esett vissza a fehérorosz légtérbe belépő repülőjáratok száma. Az elmúlt két hónap során átlagosan 339 járat haladt át az ország légterén naponta, és ez a szám május 22-én még 409 volt, három nappal később azonban 255-re csökkent.

Május 24. óta elkerüli Belaruszt az Air Baltic és a WizzAir, és nem sokkal később az Egyesült Királyság szintén bejelentette, hogy a szigetországban is bázist működtető társaságoknak el kell kerülniük Fehéroroszország légterét. Azóta csatlakozott hozzájuk az Air France, a Lufthansa, a Swiss, a Finnair, a Singapore Airlines és a Korean Airlines, de az orosz, illetve a kínai járatok továbbra sem rettennek el a belarusz légtérben való közlekedéstől. 

Azért lehet érdekes, hogy kimaradnak a megszokott járatok Fehéroroszország légteréből, mert így a minszki repülőtér egyrészt elesik a forgalmi díjaktól, másrészt a kerülő légitársaságok sem fizetnek légtérhasználati és irányítási díjakat, ami jelentős bevételkiesést okoz az ország számára.

A legtöbben Lengyelország vagy Litvánia felé kerülnek, de néhány társaság és járat azonban ennél is nagyobb kitérőt tesz, és a magyar légteret érintve haladnak céljuk felé, ezért pedig a fent említett díjakat Magyarországnak fizetik.

A magyar légiforgalmi irányító szolgálat az EuroNews megkeresésére közölte, hogy bár az uniós javaslat hatására növekedett a magyar légtéren át közlekedő járatok száma, a forgalombővülés elenyészőnek mondható. 

A HungaroControl a portálnak elárulta, hogy az elmúlt tíz évben több olyan rendkívüli esemény történt, amely arra kényszerítette a légitársaságokat, hogy a korábbi útvonalaikat megváltoztatva más országok légterein átutazva érjék el céljaikat. Ilyen volt a szíriai polgárháború, majd az iraki háború, így az Öböl-menti országokba tartó gépek jelentős része Magyarország felé került terelésre.

2014-ben a Fekete-tenger feletti légteret nyilvánították veszélyes területnek, ekkor szintén Magyarország fölött kezdtek közlekedni a járatok. A legjelentősebb forgalombővülés napi 250-300 járat többletet jelentett, miután 2014. július 17-én a Malaysia Airlines 17-es járatának tragédiája után a kelet-ukrajnai légtér elkerüléséről döntöttek.

ads

Van egy sztorid?

Szemtanúja voltál valaminek, vagy épp van egy olyan történeted, melyet szívesen megosztanál másokkal?

Küldd el nekünk, és amennyiben érdekesnek találjuk, úgy közzétesszük azt oldalunkon.