A Facebook is oroszlánrészt vállalt a klímaváltozással kapcsolatos álhírek terjesztésében

Mark Zuckerberg, a Facebook internetes közösségi portál vezérigazgatója egy képernyõn, az amerikai kongresszus washingtoni épületében, a Capitoliumban a szenátus kereskedelmi bizottsága által tartott távmeghallgatáson 2020. október 28-án. A szenátus a Twitter, a Facebook és a Google vezérigazgatóit hallgatta meg. MTI/EPA/The Hill pool/Greg Nash
not image

Nagy Noel

2021. augusztus 9. - 15:09

Némi pénzért sikerült elérnie a fosszilis tüzelőanyag iparág szereplőinek, hogy a Facebook is részt vegyen a klímaváltozással kapcsolatos álhírek terjesztésében.

Az InfluenceMap nevű londoni thinktank elemzése szerint ugyanis a Facebook még a saját szabályait sem tartotta be az olaj- és földgázipar szereplőire nézve, ami a környezetvédelemre vonatkozó irányelveket és álhírrel kapcsolatos szabályokat illeti.

A jelentés szerint az olyan olaj- és földgázipari óriásoknak, mint az ExxonMobil, érzékelhetően több hirdetése volt a tavalyi év folyamán, különösen a 2020-as amerikai elnökválasztások idején – írja a The Guardian.

Az elemzés szerint ennek feltehetően az volt a célja, hogy befolyásolja a klímaváltozással kapcsolatos vitákat és megváltoztassa a gondolkodást a globális felmelegedésről. Mint a riportból kiderült azonban, a fosszilis tüzelőanyag iparágának szereplői kifinomultabbá váltak az elmúlt években.

Korábban ugyanis egyenesen tagadták, hogy lenne globális felmelegedés, mostanra azonban eljutottak oda, hogy dollármilliókat égetnek el hirdetésekre a közösségi médiában, melyben azt promotálják, hogy a földgáz és az olaj a krízis megoldásának a kulcsa.

A Facebookot pedig egészen konkrétan azzal vádolták meg, hogy a saját irányelveit sem tartotta be a káros hirdetésekre vonatkozóan:

„Annak ellenére, hogy a nyilvánosság előtt a Facebook a klímaváltozás elleni harc egyik arca kíván lenni, továbbra is engedélyezi a fosszilis üzemanyag-propagandát a felületén”

A jelentés kitér arra is, hogy összesen 25 olaj- és földgázipari szereplő fizetett a Facebooknak a tavalyi év folyamán, mintegy 9.5 millió dollárt költöttek összesen 25 ezer reklámra az amerikai piacokon, amelyeket összesen 431 millió alkalommal néztek meg.

A szervezet azt is észrevette, hogy a hirdetések vásárlása 2020 júliusa után robbant be igazán, amikor Joe Biden bejelentette, hogy egy 2 trillió dolláros terv kereteiben megújuló és zöld energiára állítaná át az Egyesült Államokat.