Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,53 Ft
Euró
392,15 Ft
Font
457,95 Ft
Bitcoin
63,150 $
Fotó: unsplash

A kínai elektromosautó-temetők mögött óriási pazarlás húzódik

Szerző: Bense Róbert

Bedőlt az államilag felpumpált telekocsi-program, prózai okok vannak mögötte.

Bense Róbert

2023. augusztus. 23 - 16:38

Nagyot mentek az elmúlt hetekben azok a Kínából érkező felvételek, melyeken elektromos autók százai és ezrei láthatók elhagyatottan, mezőkön állva. Jogos a kérdés, hogy mi történt ezekkel a járművekkel és mi lesz velük?

A modernnek látszó autók valójában csak ránézésre tűnnek azoknak, valójában évekkel ezelőtt is már elavultnak számítottak, amikor Kínában be akarták indítani az autómegosztást, és ami végül csúfos bukás lett – emlékeztet a Carscoops. Soron kívül Csak pár gomolyfelhő zavarhatja meg a szombati napsütést, 23 fok is lehet napközben

Nem csupán autók, de elektromos kerékpárok és motorok is erre a sorsra jutottak, melynek a fő oka, hogy egyszerűen nem volt megfelelő az infrastruktúra (töltőpontok, parkolóhelyek) ahhoz, hogy valójában működőképes legyen az az üzleti modell, melyet az állam komoly pénzekkel támogatott, és amit végül feleslegesen dobott ki az ablakon.

Amikor végre a vezetés is rájött, hogy az elképzelések nem életképesek, elzárták a pénzcsapokat, minek következtében bedőltek a projektek, a megosztók csődbe mentek, a járművek pedig kihasználatlanul hevertek szerte az országban.

Van jó oldala is a kialakult helyzetnek

A hatásvadász videók valóban elgondolkodtatók, és arra is ráébresztik a nézőt, hogy a technológia feltarthatatlanul fejlődik, a felvételeken látható autók mellett pedig régen elszaladt az idő, és már biztosan nem fogják betölteni eredeti szerepüket.

A jó hír viszont, hogy az újrahasznosításukra még van lehetőség, és a nyersanyagok, illetve az alkatrészek egyaránt lehetőséget kapnak majd a modernebb járművekben. Szintén pozitívum, hogy a sikertelen telekocsi-modell felgyorsította az elektromos járművek fejlesztését Kínában, ami az eladásokon is meglátszik.

Ennek a növekedésnek az eredménye, hogy Kína a világ legnagyobb piacává válik, és a globális elektromos járműpark 60%-át teszik ki a következő években – ez már kevésbé lesz örömteli hír a nagy európai márkáknak.

Abból a szempontból viszont tisztul majd a kép, hogy kizárólag azok a gyártók maradnak talpon, amelyek a legkomolyabban veszik a fejlesztést, emellett versenyképes árakon kínálják modelljeiket. Ezt jól jelzi az is, hogy a 2019-ben a kínai piacon lévő 500 szereplő közül mostanra alig több mint száz maradt, ez a szám pedig vélhetően tovább csökken.