Hidrogén-meghajtású repülőgépeket tervezett az Airbus
Az európai vállalat nemrég három zéró emissziós repülőgép-koncepciót mutatott be, amelyeket kizárólag hidrogénnel lehet üzemeltetni.
Az európai vállalat nemrég három zéró emissziós repülőgép-koncepciót mutatott be, amelyeket kizárólag hidrogénnel lehet üzemeltetni.
Az Airbus 2035-ra azt a célt tűzte ki maga elé, hogy teljesen szén-dioxid mentes járműveket fog forgalomba hozni, amit még az erőforrásokat gyártó Safran cég is túlzottan bátor tervnek minősített.
A ZEROe névre keresztelt kezdeményezéssel egy 3,7 ezer kilométer megtételére és 120-200 utas szállítására képes turbóventilátoros, valamint egy 1,8 ezer kilométeres hatótávolsággal rendelkező, 100 fős kapacitású turbó-meghajtású koncepciót alkottak meg, míg a harmadik tervezet egy korábban februárban már bemutatott kompakt kialakításnak felel meg.
Az Airbus mindezeken felül bejelentette, hogy 2021-re elkészülhetnek az első kisebb méretű modellek, amelyekkel megvizsgálhatják, a három koncepció közül melyikeket érdemes tovább fejleszteni. Ahhoz, hogy tartani tudják a 2035-ös ütemtervet, legkésőbb 2025-ig döntést kell hozniuk a megfelelő technológiáról.
Az egyik legnagyobb kihívást a rendkívül illékony és robbanékony folyékony hidrogén tárolása és kellően hideg hőmérsékleten való tartása jelenti. Az Airbus szerint teljesen biztonságos lesz az új technológia – a fejlesztésekbe már most rengeteg pénzt invesztáltak annak érdekében, hogy ezt alátámaszthassák.
Habár a hidrogén használatáról már az 1970-es évek óta folynak a tárgyalások, a széles körben való alkalmazása még mindig túlságosan drága mulatságnak számít. A hidrogén-meghajtás támogatói abban bíznak, hogy az infrastruktúra támogatására szánt pénzmennyiség miatt a jövőben csökkenhetnek az üzemeltetési és előállítási költségek.
A manapság használatos hidrogént főleg természetes gázokból nyerik ki, így hozzájárulnak a szén-dioxid emisszióhoz is, az Airbus azonban kiemelte, a saját repülőgépeikhez vízből elektrolízis útján fogják kinyerni az üzemanyagot.