Érdemes minél hamarabb leadni az elektronikai hulladékot
A tisztább, környezettudatosabb élet jegyében ismét gyűjtik az e-hulladékot Magyarországon.
Tavaly 1296 tonna e-hulladék került a magyar háztartásoktól a feldolgozókhoz a MediaMarkt üzlethálózatán keresztül – közölte a MediaMarkt.
Kiemelték, a leadott berendezések anyagösszetételének 76 százaléka nyersanyagként hasznosult újra, a káros összetevőket eltávolították és ártalmatlanították – írta az MTI.
Részletezték, hogy az 1296 tonna össztömegű berendezés 70 százalékát hűtőgépek és háztartási nagygépek tették ki, 14 százalékát kisgépek, 17 százalékát képmegjelenítő berendezések alkották.
A MediaMarkt által 2021-ben begyűjtött elektronikai berendezésekből 55 százalékban sikerült olyan fémeket – vasat, rezet és alumíniumot – kinyerni, amelyeket kohászati feldolgozás után nyersanyagként hasznosítottak újra a termelésben.
A berendezésekben található nyomtatott áramköri lapok és műanyagok hasznosítási aránya az átvett mennyiség további 21 százalékát teszi ki. A maradék 24 százalék újrahasznosításra nem alkalmas hulladékrész volt, többnyire üveg és műanyag.
Dancsó Dorka, a MediaMarkt üzleti folyamatmenedzsmentért felelős vezetője a közleményben ismertette, tavaly továbbfejlesztették és központosították hulladékgazdálkodási folyamataikat, a változtatások kiterjednek a csomagolási, elektronikai, illetve a veszélyes hulladékok kezelésére, szelektív gyűjtésére.
Tihanyi Ervin, az Inter-Metal Recycling Kft. elektronikai hulladék üzletágának vezetője a közleményben rámutatott arra, hogy ha az emberek a megfelelő kereskedőknél adják le az elektronikus hulladékot, biztosak lehetnek abban, hogy annak jelentős részét újra feldolgozzák, a veszélyes összetevőket pedig eltávolítják és megfelelő módon ártalmatlanítják.
A MediaMarkt Saturn Csoport megbízásából 2022. január 10. és 18. között nyolc ország, köztük Magyarország bevonásával készült kutatás szerint a magyar vásárlók mintegy 60 százaléka fontosnak tartja a fenntarthatóságot. A legfontosabb „zöld” szempontnak ítéli az újravásárlás és visszavét, valamint az újhasznosítási lehetőséget, ezeket követi szorosan a termékek javíthatósága. A magyarok 56 százaléka még felárat is hajlandó fizetni egy fenntarthatónak minősített termékért.