Vízilovak ihlették a Rocket Lab vadonatúj csillagközi rakétáját
Az Új-Zélandon alapított kaliforniai székhelyű cég, a SpaceX műholdszállítási szolgáltatásával vetekedő Rocket Lab vállalat múlt héten mutatta be a következő generációs Neutron rakétájának legújabb részleteit.
Az új szerkezet az orbitális teherszállító rendszerek alapvető újragondolását mutatja be, amely látszólag a csuklós orrú teherszállító repülőgépek, valamint az Éhes vízilovak (Hungry Hippos) című klasszikus gyermekjátékból merít tervezési mintákat – olvasható a vállalat közleményében.
Az innovatív kialakítás a burkolatot az első fokozat állandó részeként integrálta. Ahelyett, hogy a hagyományos hordozórakétákhoz hasonlóan a kilövés során szétválna és az óceánba zuhanna, a Neutron Hungry Hippo burkolatának oldalfalai kinyílnak, hogy a második fokozatot és a hasznos terhet is kiszabadítsák. A burkolat ezután becsukódik, és a rakéta első fokozatával együtt visszatér a Földre.
A Rocket Lab szerint a fejlett kialakítás lehetővé teszi, hogy a gyorsabb visszafordulásoknak köszönhetően nagyobb indítási hatásfokot érjen el, ezen felül minimalizálható a burkolatok újjáépítésének hihetetlenül magas költségei, illetve könnyebb második fokozatot egyaránt lehetővé tesz.
„A Neutron nem egy hagyományos rakéta. A következő évtizedben indítandó műholdak több mint 80 százaléka várhatóan olyan konstellációk lesznek, amelyeknek egyedi telepítési igényeik vannak; a Neutron az első olyan jármű, amely kifejezetten erre a célra készült” – mondta Peter Beck, a Rocket Lab vezérigazgatója.
A Rocket Lab számára nem idegenek a figyelemfelkeltő és egyedi rakétatervek: a vállalat korábban már épített és bemutatott helikopteres visszahívási technológiát első fokozatú rakétákhoz – ez a módszer talán az egyik legegyedibb rakétával kapcsolatos konstrukció, amelyet a SpaceX fejlesztésein kívül láthattunk.
A látványos Hungry Hippo dizájn mellett a Neutron hordozórakéta a Rocket Lab szerint a világ első szénkompozitból készült nagyméretű hordozórakétája is lesz, melynek előállításához a vállalat egy saját fejlesztésű, automatizált rendszert fog használni, amely képes arra, hogy percek alatt méteres szénszálas rakétaburkolatot építsen.