350 km/órával száguldanak a „lövedékvonatok” Kínában – vezető nélkül
Egyre közelebb kerülünk a 2022-es pekingi téli olimpiához, amelyre természetesen Kína is készül. Ugyanis új vasútvonal épült, amely Pekinget köti össze az olimpiánakb szintén helyet adó várossal, Zhangjiakou-val. Peking és Zhangjiakou-t 174 km
választja el egymástól, a korábbi 3 órás menetidő pedig 47 percre csökkent a szupergyors „lövedékvonatnak” köszönhetően.
Ez a vonat 350 km/órás sebességre képes vezető nélkül, ilyen tekintetben pedig világelső. A vasútvonal megépítése körülbelül 4 évet vett igénybe, és Pekinget, Yanqinget és Zhangjiakou-t köti össze, amelyek közül mindegyiken rendeznek eseményeket a 2022-es téli olimpián.
Az új vasútvonalat december 30-án helyezték üzembe. A China Railway honlapján megtalálható információk szerint 30 „lövedékvonat” közlekedik naponta Peking és Zhangjiakou között, ezek közül pedig 6 „okosvonat”.
A jegyárak a normál, nagysebességű vonatra átszámítva 3300 és 9900 forint között mozognak, míg az okosvonatok esetében az árak 3600 és 11300 forint közötti tartományban vannak. További különbség, hogy az okosvonatokra 2 nappal a vonat indulása előtt le kell foglalni a jegyeket.
És hogy mitől okos az okosvonat? Nos, a vagonok 5G-s internettel vannak felszerelve, intelligens világítást használnak, és 2718 szenzor fel a valós idejű adatgyűjtésért, ami rögtön felismeri a vonat problémáit. Emellett minden ülés saját érintőképernyős panellel és vezeték nélküli töltő állomással van felszerelve.
És bár a vonatok automatikusan mennek, emberi beavatkozás nélkül, a biztonság kedvéért mindig ott van a fedélzeten egy sofőr, aki monitorozza, hogy minden rendben megy-e. Viszont a vonatok automatikusan indulnak el és állnak meg, illetve automatikusan állítják a sebességet az állomások között.
Az állomásokon robotokat és arcfelismerő technológiákat helyeztek el, hogy segítsenek az utasoknak az útbaigazítással, a csomagjukkal és a becsekkolással.
Kína pedig „különlegességekkel” is készül a 2022-es téli olimpiára, ugyanis a vonatok belterét a sportolók és az újságírók szükségleteinek megfelelően alakították ki. Néhány kabinban nagyobbak a csomagterek, hogy elférhessenek a téli sportokhoz szükséges felszerelések, illetve különleges tárolóegységeket alakítottak ki a sportolók tesztmintái számára.
Az étkezőkocsit az olimpia idejére médiaközponttá fogják átalakítani, az állítható székek és asztalok pedig meg fogják könnyíteni a sok felszerelést cipelő újságírók dolgát. A kocsiban elérhető lesz a téli olimpia élő közvetítése, az asztalok alatt pedig töltőegységek helyezkednek el.
A 4-es kocsi eltávolítható ülésekkel rendelkezik, amelyek a tolókocsival utazókat segítheti a 2022-es paralimpia idején.