Kiderült, elkérheti-e a munkáltató a védettségi igazolást
Adatvédelmi szempontok alapján vizsgálta meg a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság a munkavállalók védettségi igazolásával kapcsolatos problémakört.
Az InfoRádiónak adott interjújában Péterfalvi Attila, a hatóság elnöke elmondta, a Munka törvénykönyvén kívül más közszolgálati jogviszonyok is léteznek, ezért azt hangsúlyozzák, hogy indokolt és szükséges, ha egységes szabályozás érvényesül, ehhez viszont jogalkotás kell.
Péterfalvi közölte, a Munka törvénykönyve szerint a munkavégző személyisége joga akkor korlátozható, ha a korlátozás a munkaviszony rendeltetésével közvetlenül összefüggő okból feltétlenül szükséges és a cél elérésével arányos.
A hatóság álláspontja szerint a hivatkozott jogszabályi rendelkezések alapján munkajogi, munkavédelmi, foglalkoztatás-egészségügyi, valamint munkaszervezési célból, kockázatelemzés alapján meg kell határozni azt a személyi kört, ahol szükséges és arányos intézkedésnek minősülhet a koronavírus elleni védettség tényének a munkáltató általi megismerése.
Kockázatelemzés után döntik el, melyik területen dolgozó munkavállalóktól kérhető el az oltásról szóló igazolás, így aki például home office-ban dolgozik, azt nem kötelezhetik a védettségi igazolvány felmutatására.
Ha azonban többen tartózkodnak egy irodában, náluk indokolt lehet az ellenőrzés, hiszen napi szinten érintkeznek más emberekkel és rendszeresen találkoznak különböző ügyfelekkel.
A munkáltató csak a védettség tényét és időtartamát ismerheti meg; az igazolvány bemutatását kérheti, de le nem másolhatja.