Volán-sztrájk: hétfőn a járatok 50 százaléka maradhat ki
Ez pedig lényegesen nagyobb arány, mint a vasárnapi.
Ahogy arról korábban is beszámoltunk, a Volánbusznál december 10-re és december 11-re is sztrájkot hirdetett a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet, amit azzal indokoltak, hogy nem született meg a 2024-re vonatkozó bérajánlat, de az is kiderült, hogy a tervezett 6-8 százalékos emelés helyett 25 százalékos bérfejlesztést szeretnének elérni.
Dobi István, az érdekvédelmi szervezet elnöke az InfoRádióban mondta el, vasárnap „csak egy kisebb sztrájk volt”, 3760 járatot érintett a munkabeszüntetés a Volánbusz járatain a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet hívására. Az érdekképviselet elnöke megosztotta, a dolgozók 40 százaléka értett egyet a sztrájkkal, s támogatta a munkabeszüntetést, valamint a követeléseket.
Elmondása szerint azonban a hétfői már sokkal nagyobb horderejű: a hét első napjára meghirdetett sztrájk nyomán ugyanis a 42 500 járatból 19 180 járat maradhat ki, ami azt jelenti, hogy a buszvezetők 50 százaléka döntött a munkabeszüntetés mellett. Dobi Istvánt egyebek mellett arról is kérdezték, hogy miért nincs egység a szakszervezetek között a sztrájkban és miért nem csatlakozott a többi érdekképviselet is.
Erre Dobi úgy felelt, „Magyarországon a szakszervezeti mozgalom a béka feneke alatt van”, ám a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet „kicsit kiemelkedik”, mivel „mernek is tenni a munkavállalók érdekében”, ugyanis abszolút nem tudják elfogadni, hogy ilyen élelmiszerár-növekedések és rezsidrágulás mellett 6-8 százalékos bérfejlesztéseket ajánljanak.
Dobi István úgy véli, a 25 százalékos bérfejlesztési követelés egyáltalán nem túlzó, kiemelve, hogy a szakszervezet a legkevésbé sem ért egyet a minisztériummal – utalva ezzel arra, hogy Lázár János a sztrájk bejelentése után nem sokkal kijelentette, noha a követelés jogosságát nem vitatja, annak mértékét, tehát a 25 százalékot annál inkább. Azt is megjegyezte:
Amikor pedig arról kérdezték az érdekképviselet elnökét, hogy tárgyalnak-e a számokról a Volán vezetésével, elárulta, most már miniszteri-kormányzati szintű az ügy. Visszatérve a sztrájkra: a munkabeszüntetést leginkább olyan területeken okozhat problémákat, ahol sűrűbb a buszhálózat, ahol nincs jelen a vasút, valamint olyan területeken, ahol zsákfalvas területek vannak.