Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Szintet lép az USA, és nem kicsit – ilyen katonai helikopter ezelőtt nem létezett (videó)

Szintet lép az USA, és nem kicsit – ilyen katonai helikopter ezelőtt nem létezett (videó)

Szintet lép az USA, és nem kicsit – ilyen katonai helikopter ezelőtt nem létezett (videó)
Sikorsky

A Sikorsky bemutatta a világ első teljesen autonóm Black Hawk helikopterét, az S-70UAS U-Hawkot, ami új korszakot nyithat a katonai logisztika és a pilóta nélküli légi rendszerek történetében. A típus a legendás UH-60L átalakított változata, amiből teljesen eltávolították a pilótafülkét, így 25 százalékkal nagyobb rakteret kínál.

A vállalat az Association of the United States Army (AUSA) 2025 rendezvényén, október 13-án jelentette be a prototípus elkészültét. A Sikorsky közleménye szerint a fejlesztés mindössze tíz hónap alatt zajlott le, a projektet a cég gyors prototípus-fejlesztő részlege, a Sikorsky Innovations vezette.

A cikk a videó után folytatódik

Az új konstrukcióban a hagyományos kétfős pilótafülkét kagylószerűen nyíló orr-rész és előre nyitható rámpa váltotta fel, mely lehetővé teszi, hogy járművek vagy ellátmány közvetlenül elölről kerüljenek a gépbe. A rendszer a harmadik generációs fly-by-wire architektúrát és a MATRIX autonómia-technológiát használja, így a helikopter teljesen pilóta nélkül képes repülni.

Rich Benton, a Sikorsky alelnöke és vezérigazgatója így fogalmazott: „A Sikorsky a 21. század megoldását kínálja azzal, hogy a UH-60L Black Hawkokat teljesen autonóm hasznos helikopterré alakítja. Ezt a prototípust kevesebb mint egy év alatt vittük végig a koncepciótól a valóságig, és a módosítások, amikkel a személyzettel repülő Black Hawkból többfeladatú, pilóta nélküli rendszert hoztunk létre, gyorsan és költséghatékonyan ismételhetők.”

A megnövelt raktér lehetővé teszi hosszabb rakományok, például rakéták szállítását, pilóta nélküli földi járművek ki- és berakodását, moduláris konténerek fuvarozását, drónrajok indítását, vagy akár belső üzemanyagtartályok elhelyezését a hatótáv növelésére. A gép képes akár 1600 tengeri mérföldet önállóan megtenni, illetve 14 órán át a levegőben maradni tankolás nélkül.

A lehetséges konfigurációk között szerepel a HDT Hunter Wolf 6×6 UGV szállítása, négy moduláris konténer fuvarozása (szemben a hagyományos UH-60L két konténerével), HIMARS rakétapod vagy Naval Strike Missiles szállítása, valamint drónok indítása a kabinból. Külső teheremelő kampójával akár 4080 kilogrammot is képes emelni – írja a The Aviationist.

A helikopter működtetése teljesen új szemléletet képvisel: egy táblagépes felületről irányítható a teljes repülési folyamat az indítástól a leállításig. Egyetlen gombnyomással nyílnak az orr-részen a kagylóajtók, leereszkedik a rámpa, majd a rakomány rögzítése után a MATRIX rendszer automatikusan elkészíti a repülési tervet.

Igor Cherepinsky, a Sikorsky Innovations igazgatója kiemelte: „Az U-Hawk költséghatékony megoldást kínál, mivel az UH-60 flottával való közös elemekre épít, és pilóta nélküli jellege csökkenti az üzemeltetési és karbantartási költségeket. A retrofit során hatékonyságra törekedtünk a járművezérlő számítógépek, a működtető komponensek és a sárkányszerkezet módosításainak tervezésében és gyártásában.”

Az S-70UAS U-Hawk a Sikorsky eddigi legmerészebb lépése az autonóm forgószárnyas repülőgépek fejlesztésében, ami a korábbi, opcionálisan pilótás Black Hawk és a RAIDER X tesztjeire épít. Ha a fejlesztés a tervek szerint halad, a jövőben olyan új kategóriát képviselhet, amely képes lesz emberi személyzet nélkül működni a legveszélyesebb környezetekben is, ahol a hagyományos helikopterek nem vethetők be.