Sokkal óvatosabbak a vásárlók, de az intenzívebb akciózás megtette a hatását
Neubauer Katalin szerint decemberben már élénkült itthon a kiskereskedelmi forgalom, ehhez azonban a boltokban megjelenő intenzív akciózás is hozzájárult.
Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (MNKSZ) főtitkára a hazai kiskereskedelmi láncoktól beérkezett adatokra hivatkozva az InfoRádióban azt mondta, a gyenge október és november után a december azért „hozta a várakozásokat”. Majd hozzátette, az élelmiszer és azon kívüli termékkörök területe között szintén volt különbség, még a karácsony előtti időszakban is.
„Az élelmiszerben azt tapasztaltuk, hogy a Mikulás és más figura, illetve a szaloncukor kevésbé fogyott, mint amit a kereskedők vártak, ez egy új tapasztalat. A prémium termékek – ha kisebb mennyiségben is, de – fogytak, a középáras kategóriában viszont a vásárlók megtalálták a számításaikat, ott volt a legnagyobb értékesítés” – részletezte.
Ezt követően Neubauer Katalin azzal folytatta: „A nem élelmiszer kategóriában nagyon érdekesen alakultak a tendenciák: sokkal aktívabb, intenzívebb akciózással lehetett becsalogatni a vásárlókat a kereskedelmi egységekbe, illetve sokkal nagyobb árukészlettel sikerült ugyanolyan árbevételt produkálni, mint az előző évben”.
Erre lehet számítani januárban
Az a várakozás, hogy a decemberi kereskedelmi számok mindent egybevéve pozitív fordulatot jelentenek: „a bázishoz képest volt emelkedés, de az infláció mindig torzítja ezeket a számokat, a különböző termékkategóriákban különböző inflációs adatokkal számolva azért általánosságban mindenhol mennyiségi csökkenés tapasztalható” – magyarázta.
Egyúttal arra is kitért, a magyar kereskedőknél nem volt jellemző a felszabadított SZÉP-kártyás vásárlás a decemberi időszakban. Annak kapcsán pedig, hogy mire számít januárban, az MNKSZ főtitkára úgy fogalmazott, a vásárlók sokkal óvatosabbak, „mintha mindenki tartalékot szeretne képezni, kevésbé nagy a vásárlási kedv a tapasztalatok alapján” – írja az Infostart.
„A két ünnep között viszont erős akciózás indult a kereskedők körében, hogy a nem élelmiszer típusú termékeket ki tudják árusítani annak érdekében, hogy a tavaszi készletekhez megfelelő cash-flow legyen a vállalkozásokban” – mutatott rá. Végül hozzátette, bíznak benne, hogy miután a reálbérek pozitív tartományba kerülnek, a vásárlói kedv is visszatér.