Új parkolási rendszer jön Budapesten, aminek sokan nem fognak örülni
A fővárosban a fizetős parkolás bevezetése volt a válasz az autósok kiszorítására, ám Újpest nem ebben látja a kiutat, bár kérdéses, hogy a megoldás jogszerű-e.
Budapest belvárosából közel 50 éve próbálják kiszorítani az autókat, elsőként a fizető parkoló övezetek bevezetésével, majd a meglévő övezetek egyre kijjebb tolásával és a fizetős idősávok hosszabbá tételével. Nemrég pedig a helyi lakosok által igénybe vehető, kizárólagos parkolási engedéllyel is bővült az eszköztár.
Ez utóbbi lényege, hogy a kijelölt – táblával, és az ígéretek szerint hamarosan útburkolati jelekkel is ellátott – útszakaszokon csak az engedéllyel rendelkező, helyi lakosok parkolhatnak. Ám mivel az ötletgazda kerületek utcáinak nagy része fizetős zónába tartozik, így csak az esti óráktól, a fizetős időszakon túl él a helyiek elsőbbsége.
Ahogy alakulnak a fizető zónák, és szorulnak kijjebb az autók, úgy alakulnak ki az újabb, felkapott, jó helyen lévő utolsó ingyenes utcák. Itt a parkolóhiány miatt hőbörgő helyi lakosokat nagyon könnyű meggyőzni róla, hogy a fizetős parkolás lesz a problémára a legjobb megoldás, s ehhez elég csak megemlíteni az ingyenes parkolás lehetőségét – írta a vezess.hu.
Újpesten mást terveznek
Újpest parkolás szempontból jelenleg eszményi hely a kerületet P+R parkolóként használók számára: aránylag nagy áteresztőképességű főutak vezetnek keresztül rajta a város belsőbb területei felé, és a 3-as metró is ideális annak, aki a városba tart. Így nem meglepő, hogy a Városkapu és környéke minden reggel megtelik parkoló autókkal, sőt, a szomszédos, XIII. kerületi, már fizetős zónába eső területen lakók is előszeretettel tárolják ingyen a IV. kerületi közterületen az autóikat.
Déri Tibor, Újpest polgármestere elmondta, hogy a fizetős parkolást igazából bármikor bevezethetnék a belső, metróhoz közeli területeken, de ő nem ebben látja a megoldást. A többi kerülethez hasonlóan a IV. is azt szeretné, hogy az itt lakók megfelelő körülmények között tudjanak parkolni, és a parkolóórák felállítása helyett a kizárólagos parkolási engedély felé húznak. Azzal a különbséggel, hogy itt az ingyenesség megmarad, csak más kerületekből érkező autók elől stoppolnak le jó néhány parkolóhelyet, bár az még kérdéses, hogy hány százalékot.
Az önkormányzat már ki is jelölt egy területet, ahol hamarosan próbára teszik az elméletet: a különleges, csak a kerületben lakók által használható parkolóhelyeket táblával és útburkolati jellel is megkülönböztetik a többitől. A jogosultság a lehető legegyszerűbben lesz ellenőrizhető, az ellenőr a rendszám alapján tudja megmondani, hogy valóban a kerületbe bejelentett lakcímű tulajdonosa van-e az érintett járműnek.
Az Infostart szerint bár több kerületben már bevezették a kizárólagos lakossági parkolóhelyek kialakítását, azonban közel sem biztos, hogy mindez jogszerű. Egyelőre a jogászok között sincs ebben egyetértés, mert egyesek szerint egy önkormányzat ezt simán megteheti, míg mások úgy vélik, ez egy teljesen jogszerűtlen lépés.