Minden, amit az új KRESZ-tervezetről eddig tudni lehet
Mobiltiltás jöhet a gyalogosoknak, megemelhetik a sebességhatárt az autópályák egyes szakaszain.
A gyalogosokra, kerékpárosokra, az elektromos rollerrel közlekedőkre, az autósokra és a tanulóvezetőkre, illetve a motoros védőfelszerelések használatára vonatkozó KRESZ-szabályok is alaposan megváltozhatnak a Telex birtokába jutott kormányzati munkaanyag alapján. A tervezet szerint például
- gyalogosként az úttesten, illetve vasúti átjáróban tilos lenne mobiltelefont használni, illetve olyan tevékenységet végezni, amely elvonja a figyelmet;
- lakott területen kívül 3 év alatti gyerekkel csak ülve lehetne utazni a közösségi közlekedési eszközökön;
- autóúton a mostani 110 helyett akár 120 km/órás sebességhatárt is megengedhetne az út kezelője, autópályák egyes szakaszain pedig akár 140 km/órás gyors szakaszokat is kijelölhetnek;
- a kerékpárosok járdán és gyalogos övezetben maximum 10 km/órával tekerhetnének, gyalogosoknak és kerékpárosoknak fenntartott szakaszokon 25 km/óra lenne a rájuk vonatkozó sebességhatár, máshol pedig az általános sebességhatárokat betartva;
- írásba kerülhet az ún. cipzárelv, vagyis, hogy amikor két forgalmi sáv közül az egyik megszűnik, akkor az egyenesen továbbhaladó sávban közlekedőknek bizonyos esetekben be kell engedniük a megszűnő sávról érkezőket;
- bevezethetik a szimulátoros oktatást, a gyakorlati oktatás hagyományos módszerének kiegészítésére (az elképzelés szerint a kötelező 29 gyakorlati órából legfeljebb hatot válthatnak ki a tanulóvezetők ezen a módon);
- kötelezővé tennék a kerékpáros bukósisak viselését 14 éves kor alatt.
A jelentés szerint kis és nagy teljesítményű rollereket is megkülönböztetnek majd az új jogszabályban. Mint részletezik: az előbbiek azok, amelyek legfeljebb 25 km/óra sebességre képesek, csak 12 évnél idősebbek használhatnák őket és az első két évben sisakot kéne viselniük, és járdán maximum 10 km/órával, máshol 20 km/órás sebességgel mehetnének, vagy a helyi korlátozást betartva. Az erősebb elektromos rollerek a segédmotorokra vonatkozó szabályok szerint vehetnének részt a forgalomban – szemlézte a Telex cikkét a 24.hu.
Korábban arra is kitértünk, hogy a „rollerkáosz” felszámolása érdekében levelet írt Szentkirályi Alexandra, a Fidesz-KDNP fővárosi frakcióvezetője Lázár János építési és közlekedési miniszternek. Mint fogalmazott: „Számoljuk fel a rollerkáoszt, tegyük biztonságosabbá a kerékpáros közlekedést!”. Közlése szerint a készülő új KRESZ-hez a budapesti Fidesz is meg kívánja tenni a maga javaslatait. Egyebek mellett szükségesnek tartják az elektromos rollerek maximális sebességének és a járművek tárolásának szabályozását.