Egy versenytárs attól tart, hogy a SpaceX „monopolizálhatja” a világűrt
A techguru és milliárdos Elon Musk vállalata, a SpaceX által alacsony Föld körüli pályára bocsátott több ezer műholddal a világűr „de facto monopolizálásával” fenyeget – figyelmeztetett a versenytárs Arianespace vezetője, Stephane Israel.
Elon Musk Starlink konstellációs projektje nemrég kapott engedélyt az amerikai szabályozó hatóságtól, a Szövetségi Kommunikációs Bizottságtól (FCC) arra, hogy szélessávú szolgáltatást nyújtson az űrből, és a korábban javasoltnál alacsonyabbra helyezzen el több ezer műholdat, feldühítve ezzel a versenytársakat, köztük az Amazont is.
A SpaceX, amely az FCC-től kérvényezte a mintegy 2800 műholdra vonatkozó engedélyt, azt tervezi, hogy a világ rosszul összekapcsolt és elszigetelt területeit is internetkapcsolattal látja el. A riválisok azonban azt állítják, hogy az alacsonyabb magasság növelheti az űrbeli ütközések és a fokozott rádiózavarok kockázatát.
„Azt akarjuk, hogy a világűr továbbra is hozzáférhető maradjon az emberi tevékenységek számára… de elutasítjuk a vadnyugati világűrt. Valóban a mi felelősségünk, hogy az alacsony (1000 km-nél alacsonyabb) Föld feletti pálya hosszú távon fenntartható legyen”
– mondta Israel az ENSZ által szponzorált, a fenntartható űrfejlesztési célokkal foglalkozó genfi konferencián.
Israel megjegyezte, hogy az 1957 óta pályára állított több mint 9000 műhold közül „a SpaceX már 1677 műholdat állított pályára a Starlink számára, ami azt jelenti, hogy ma az összes működő műhold 35 százaléka egyetlen ember – Elon Musk – tulajdona. Ha pedig az 50 kilogrammnál nagyobb műholdakat is beleszámítjuk, akkor ez több mint 50 százalék”.
Hozzátette, hogy az elmúlt években több ütközés is történt, amelyek közül legalább kettő a Starlink műholdakat érintette, és figyelmeztetett, hogy „nagyon gyorsan egy olyan katasztrofális forgatókönyvbe kerülhetünk, amely miatt ez a pálya nem lesz használható”. Israel szerint a Starlink esetében, mint az egyik első cég, amely ilyen műholdas hálózatot hozott létre, „a de facto monopolizáció veszélye” is fennáll.
Szerinte „inkább erre számított a versenytárs”, amikor az FCC zöld utat adott neki. Az FCC áprilisban úgy ítélte meg, hogy az eredetileg javasolt 540-570 kilométeres magasságnál alacsonyabb magasságban történő telepítés „javítani fogja a SpaceX-szolgáltatás felhasználói számára nyújtott élményt, többek között a gyakran alulszolgáltatott sarkvidéki régiókban”.
Ez azt is lehetővé tenné, hogy a műholdakat gyorsabban eltávolítsák a pályáról, melynek „jótékony hatásai” lennének az űrszemét csökkentése szempontjából – állapította meg a hatóság. A SpaceX egyébként összesen legfeljebb 42 ezer műholdra kért engedélyt az FCC-től.
Ez pedig komoly nyomást gyakorolt az Arianespace-re, az Airbus és a francia multinacionális Safran közös vállalatára, hogy növelje saját versenyképességét a hordozórakéták terén – egy olyan globális piacon, amelynek értékét a Fortune Business Insights 2019-ben közel 13 milliárd dollárra becsülte, s mely 2027-re megközelítőleg 26 milliárd dollárra növekedhet – írja a Phys.org.
Francois Rivasseau, Franciaország genfi ENSZ-nagykövete és a konferencia szervezője hangsúlyozta, hogy a világűrnek „létfontosságú” szerepe van a fenntartható fejlődés elősegítésében. Ugyanakkor arra is figyelmeztetett, hogy a potenciális kockázatok marginális aggodalmakból hirtelen globális problémává válhatnak – precedensként a koronavírus-járványra utalva.