Járatritkításra készülhet a Ryanair a különadók miatt
A Ryanair vezérigazgatója indulatos interjút adott a HVG-nek, amelyben többek között arról is beszélt, hogy az extraprofitokra kivetett különadók jegyárakba való beépítésén kívül járatritkításra is szükségük lehet az új adónem miatt.
Az elmúlt hetek egyik legvitatottabb belpolitikai témája volt a kormány által egyes gazdasági szektorokra kivetett különadó, mely a kormány kommunikációja szerint az ezekben a szektorokban keletkező „extraprofitot” terheli.
Ami miatt sokan aggódnak, az az, hogy a megadóztatott cégek áthárítják a fogyasztókra az adót és erre a lehetőségre már a bankok mellett a légitársaságok is ráharaptak, a Wizz Air például a jövőbeni jegyárakba építi be az adóterhet, és hasonló lépésre szánta el magát a Ryanair is.
Interjút adott a témában a HVG-nek Michael O’Leary, az ír fapados légitársaság vezérigazgatója is, amelyben hevesen kikel az adó ellen, többször is idiótának nevezve Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert, amiért egy veszteséges iparágra vetett ki adót az „extraprofit” miatt:
„Nem tudjuk megérteni azt az érvelését, hogy »extraprofit különadót« kell kivetni a légiiparra, amikor az elmúlt évben rekord veszteségeket szenvedtünk el a Covid és az ukrajnai háború miatt. A Ryanair 355 millió eurós veszteségről számolt be az elmúlt 12 hónapra, a Wizz Air, amelyik a második legnagyobb légitársaság Magyarországon a Ryanair után, majdnem 650 millióról.”
O’Leary szerint az sem feltétlenül igaz, hogy ezzel a magyar családokat segítené a kormány, mivel ezzel a jegyárak növekedését idézi elő, ami a magyar turizmusra is kihathat:
„Mégis hogy védené meg ezzel azt a több százezer családot, amelynek barátai, rokonai, szülei, gyerekei, testvérei élnek az EU másik országában, és amelyek most majd plusz tíz eurót lesznek kénytelen fizetni, ha meg akarják látogatni őket? De ennek az idióta miniszternek csak az jutott eszébe, hogy a légitársaságok extraprofitot termelnek, amikor az elmúlt két évben rekord veszteséget halmoztak fel.”
A riporter kérdésére, miszerint ez járatritkítást jelent-e, O’Leary elmondta, nagy valószínűséggel ehhez fognak folyamodni, bár konkrét útvonal nem fog megszűnni, „van, ahol a heti sűrűség fog csökkenni, van, ahol a napon belüli járatok száma.”
Arra a kérdésre pedig, hogy tárgyaltak-e a kormánnyal, a vezérigazgató határozott nemmel válaszolt, mondván, nem pazarolják az időt „olyan kormányra, aminek ez az ostoba miniszter is a tagja.”