Román kikötő jelentheti a megoldást az akadozó élelmiszerimportra
Az orosz-ukrán háború miatt komoly probléma ütötte fel a fejét: az ukrán gabona ugyanis nem jut ki az országból, ám egy román kikötő megoldhatja a problémát.
Mivel az oroszok blokád alatt tartják az ukrán kikötőket, Ukrajna pedig a világ egyik legnagyobb gabonaexportőre, igen komoly problémát jelent az ott rekedt gabona a globális élelmiszer-ellátás szempontjából.
Habár vasúton még meg lehetne oldani a szállítást, az a probléma, hogy már most is közel 5000 olyan vasúti kocsi rostokol a lengyel határon, melyek ukrán gabonát szállítanak, ám a kapacitáshiány miatt mindössze 350-et tudnak beengedni az országba.
Annak érdekében pedig, hogy ennél több áru már ne halmozódjon fel Ukrajnában, mintegy 20 millió tonna gabonát kellene elszállítani az országból. Az ESM szerint erre a problémára jelenthet megoldást a román konstancai kikötő, ahová uszályokkal, kamionokkal és vasúton is szállítják az ukrán gabonát, onnan pedig a nemzetközi piacra küldik.
A konstancai kikötőből a háború kezdete óta mintegy 240 ezer tonna ukrán gabonát tudtak eljuttatni a célországokba, ez azonban messze elmarad a gabonahiányban szenvedő országok szükségleteitől. A kikötőben napi szinten átlagosan 70 ezer tonna gabona feldolgozására van kapacitás, valamint 10 vasúti kocsit lehet kirakodni óránként.
Az uniós forrásokból már megkezdték a kikötő fejlesztését, mindezt annak érdekében, hogy növeljék a kapacitást, s képesek legyenek fogadni a nagy mennyiségű, Ukrajnából érkező árut is, ezzel pedig mérsékelhetik a szinte teljes mértékben az ukrán importtól függő közel-keleti és afrikai országokban kialakult élelmiszerhiányt.
„Az ukrajnai gabonasilók jelenleg tele vannak, miközben világszerte 44 millió ember fog éhezni. Meg kell nyitnunk a kikötőket, hogy az élelmiszert ki lehessen vinni Ukrajnából, és be is lehessen hozni az országba. Százmilliók függenek attól az élelmiszertől, mely ezeken a kikötőkön keresztül érkezik” – fogalmazott David Beasley, a Világélelmezési Program (WFP) vezetője.